Alien 3. - A végső megoldás: Halál/Alien³ (1992)
A kilencvenes évek elején jártunk, amikor az Alien-sorozat
harmadik részével szembesülhettünk. A Fox nem aprózta el: a történet íróira,
tervezésre és egyebekre több, mint 13 millió dollárt költöttek, de valószínűleg
a stúdió fejesei sem számítottak arra, hogy a fiatal rendező, David Fincher
csak közel három évvel az első történetváz elkészülte után fog hozzákezdeni a
forgatáshoz. Rengeteg ötlet merült fel a kezdet kezdetén - az idegenek
lerohanják a Földet, vezérük, egy monstrum idegen lerombolja New Yorkot; Ripley
és Newt egy idegent hajszol egy nagyvárosban -, de a szülőatyák, Walter Hill,
David Giler és Gordon Carroll nem voltak ezekért túlságosan oda, így maradt a
klausztrofóbikus kergetőzés 1979 mintájára. A trió Sigourney Weavert is bevonta
a fejtörésbe, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy Weaver könnyebben elvállalja
a főszerepet, ha van része a sztoriban.
Két epizódról is szóltak a tervek. A harmadikban Michael
Biehn vitte volna a prímet, mint Hicks egy Weaver-cameóval, míg a negyedikben
aztán maga Ripley is visszatért volna. Ridley Scott is visszatérne? Sokan
szerették volna, de a rendező nem ért rá ekkoriban. Forgatókönyvírásra William
Gibsont tervezték felkérni, aki a Társaság által létrehozott idegen
hadseregről, kómába esett Ripley-ről, Bishopban rejtőző arctámadóról és
Hicksről, mint vezérről írt, mintegy előkészítve a negyedik részt. Gibson 1987
decemberére fejezte be az írást, de az eredmény senkit sem nyűgözött le. Végül
megpróbálták összehozni Renny Harlinnal, hogy közösen ötleteljenek, de Gibson
ekkor kimentette magát, és angolosan távozott. Harlin ekkor megemlítette Eric
Red nevét (Alkonytájt - Near Dark), mint aki átírhatná a sztorit. A fejesek
beleegyeztek. Red: „Öt hétig dolgoztam nekik, de nem tudták, hogy mit akarnak.”
Red új karaktereket vont be (Ripley kezdett kiesni a
történetből), és 1989 februárjában előadta ötleteit egy vázlat formájában. Hill
és Giler nem voltak elájulva. És ami érdekes, még Red mentora, Harlin sem
tartotta túl meggyőzőnek a vázlatot, amely genetikai kísérletekről szólt. Harlin
egyébként ekkor lépett le, hiszen további munkákat kapott (Die Hard 2…).
Gilerék ezután visszatértek Gibsonhoz, pontosabban az ő kreálmányához, és egy
David Twohy (később: A szökevény, 1993) nevű úriemberrel turbóztatták fel a
szkriptet. Twohy telerakta a könyvet hidegháborús témákkal, melyek azonban pont
ekkoriban váltak anakronisztikussá - 1989-et írtunk ekkor. Sebaj, Twohy ejtette
a hidegháborút, viszont kihagyta Ripley-t is - erre a Fox utasította Twohy-t,
hogy a hősnőt tegye vissza.
Gilerék eközben rendezőt kerestek. A Harlin utáni következő
jelölt a „Navigátor: középkori Odüsszeia” új-zélandi direktora, Vincent Ward
volt, aki az éppen „forgalomban lévő”, Ripley-re átírt Twohy-sztori helyett a
saját ötletével állt elő. Eszerint Ripley egy űrbéli szerzetesrend köreiben
landolna, melynek tagjai elutasítják a modern technikát, és mindenkit
betolakodónak tekintenek. Az űrállomás egy óriási, gótikus fakatedrális -
fegyverek egyáltalán nincsenek. Wardot azonnal szerződtették, és mellé még John
Fasanót is (Megint 48 óra), akitől azt várták, hogy a sztorit nagyon-nagyon
gyorsan papírra veti.
Igen ám, de Twohy eközben még mindig alkalmazásban volt, és
befejezte a feladatát, hogy aztán a médiából értesüljön Ward megbízásáról. „Nem
hallottam többet felőlük. Igaz, amit mondanak: Hollywood jól megfizeti az
íróit, de úgy bánik velük, mint egy rakás szarral.” - nyilatkozta búcsúzóul.
A producerek eközben Fasano szkriptjét is megdolgozták
kissé, mivel úgy vélték, Ward látomása túlontúl elnyom minden mást. Eredmény:
teljes ötlettelenség. Megoldás? Még félmillió dollár, és plusz egy író (ezúttal
Larry Ferguson, „Vadászat a Vörös Októberre”). Ennek az eredménye: miután
Ferguson is előállt saját ötleteivel, rövid úton kirúgták.
Mivel a forgatásnak néhány héten belül el kellett kezdődnie,
vészmegoldásra volt szükség, és még 600 000 dollárra. Ward ekkor távozott,
Fincher érkezett helyette. Az ekkor 28 éves Fincher egy agyonajnározott Paula
Abdul - videóval a háta mögött érkezett a produkcióba, és rögtön szembesült
azzal, ami minden rendező rémálma: nem volt forgatókönyv, csak egy 40 oldalas
papírköteg, amit aztán naponta toldoztak-foltoztak. Amint egy újabb telegépelt
papír érkezett Fincherhez, már tudta, hogy azt másnap neki kell állni
leforgatni. A forgatás (tervezett) vége felé senki sem tudta, hogy ténylegesen
vége is lesz a munkának, és lám, vissza is hívták a stábot jelenetpótlásra.
Amikor pedig a Fox kitalálta, hogy egy teljesen új befejezés kell, Weavert is
vissza kellett hívni, akinek azonban már eléggé visszanőtt a haja, ezért az
újabb borotválásért 40 000 dollárt követelt (a problémát végül a
maszkmesterek oldották meg). Fincher végül háromórányi anyagot rakott össze,
melyből a legkeményebb részek azonnal repültek, így például dobozba került Newt
aprólékos részletességgel bemutatott boncolása is.
És hogy mit tartalmazott a Finchernek küldözgetett,
forgatókönyvre hasonlító papírköteg?
Ripley és társai mentőkabinostul a Fiorina 161 nevű
börtöntelepen landolnak, ahol az egyedüliként életben maradt Ripley-t nem fogadják
kitörő örömmel. Ripley-vel együtt azonban egy idegen is érkezik, és a lény
gyorsan elkezdi kiirtani a retardált bűnözőkből, egy orvosból és két főnökből
álló személyzetet.
Ha az Alien harmadik részét röviden kellene jellemeznem, így
szólna: felesleges film, nyilvánvaló koncepcióval. Felesleges, mivel az első
két rész olyan bődületesen nagy remekmű, olyan remekül összerakott
szkriptekkel, hogy ez a több éven át csak fércelgetett, toldozott-foltozott
könyv csak gyengébb filmet eredményezhetett. És nyilvánvaló is a koncepció,
hiszen nyilvánvalóan azért kell kinyírni minden túlélőt a második részből, hogy
ne kelljen vesződni szerepük megírásával, így Ripley egyedül futkoshat az
idegen elől; és nyilvánvaló, hogy azért kell börtönbolygó nulla fegyverzettel,
hogy a lény minél több töltelék szereplőt gond nélkül szétszedhessen (a kezdés
méretes logikai hibáiba most inkább nem mennék bele).
Mindazonáltal „A végső megoldás: Halál” egy nagyon jó film
lenne, ha önmagában állna, a két előzmény nélkül. Kellően nihilisztikus a
hangulat (Fincher nagyon ért az ilyesmihez, lásd 1995-öt), és a nehézségekhez
képest jól össze van rakva a film. Csak éppen ha választani lehet, százból
százszor az első kettőt választanám.
Végeredmény: Sok sebből vérző, de alapjában véve nem rossz
harmadik epizód, melynek azonban küldetése volt, hogy felérjen az első kettő
szintjére - ez nem sikerült
A film: 7 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése