Az előadás/Performance (1970)
Chas egy igazi „előadó”
(performer). Na nem valamilyen színpadon, hanem különböző helyszíneken,
kocsmákban, lakásokban, garázsokban osztja a jótanácsokat, azaz főnöke
üzeneteit, parancsait - és ha mindez nem használ, akkor jöhetnek az
ökölcsapások, és az engedetlen delikvensek egyéb, leleményes úton történő
megfélemlítése. Chas mestere a szakmájának, ahol megfordul, ott kő kövön nem
marad (vagy fogalmazzunk másképpen: maradéktalanul érvényesülnek főnöke
elképzelései). Egy napon azonban óriási hibát követ el: kiesik a főnök
kegyeiből. Mivel a kegyvesztetteket már a középkorban is rövid úton elintézték,
Chas sorsa is ez - lenne, ha az ellene küldött verőlegényeket (korábbi
cimborákat) nem gyűrné le. Chas felveszi a nyúlcipőt, és némi fazon-átalakítás
után egy szerencsés véletlen nyomán talál egy kiadó szobát, amely egy
félig-meddig visszavonult rockzenész „birodalmában” van. A szökevény csak pár
napig akar maradni, úticélja külföld; nem számol azonban azzal, hogy rövidesen
teljesen a zenész és két lakótársnője bűvkörébe kerül.
A „Performance” valósággal
sokkolta a stúdiót 1968-ban. Azért nem a közönséget (azt majd csak 1970-től),
mert a Warner úgy döntött, hogy jegeli a film bemutatását. Donald Cammell és
Nicolas Roeg műve valóban megelőzte a korát, és szinte elsőként mutatott be
olyan drogos-zenés lázálmokat, szürreális betéteket, amelyeknek 1969-ben -
Hollywood legnagyobb döbbenetére - már az „Easy Rider” című kultuszdarabban
tapsolt a nép. Nosza, a Warnert sem kellett félteni, 1970-ben kijöhetett a
„Performance”. És ha már kijött, látott és győzött. Szürrealitása számos
jelenetben, így az utolsó „autózásban” is a mai napig kérdőjeleket vet fel,
brutalitása pedig semmit sem kopott. Gengszterfilmes jellegzetességei
stílusteremtőek a későbbiekre nézve (és ne feledjük, a szervezett alvilágról
szóló műfaj egyik alapműve, a „Get Carter” csak 1971-ben fog jönni), de ugyanez a
jelző használható az operatőri munkára és a zenére is.
A szereposztás remek: James
Fox (akit Chas karaktere teljes idegösszeomlásba és nyolcéves száműzetésbe
rántott) felejthetetlenül brutális, Mick Jagger lenyűgöző (magánszámai
nemkülönben), Anita Pallenberg és Michele Breton pedig felülmúlhatatlanul
érzékiek.
A képi megoldások
meghökkentőek, a Nicolas Roeg munkásságára jellemző vágástechnika, az ijesztő
közelképek és a majdnem az összes jelenetet átitató szexualitás bizarr elegyet
eredményeznek. Azt hiszem, ha van kihagyhatatlan alapfilm, akkor a
„Performance” ezek közé tartozik, ott is az első sorba.
A dvd pár éve jelent meg
Németországban a Warner Home Video jóvoltából, vagyis ha a cég nem vonult volna
ki Magyarországról (mondván a 990-es piacon a klasszikusok eladhatatlanok),
2008 őszétől már magyar felirattal a polcunkon tudhattuk volna ezt a kultikus
alapművet. Így azonban marad a külföldi beszerzés, amelyek közül az amerikai
dvd-n felújított kép és hang, trailer és dokuk várják az érdeklődőt. Remek
kiadvány, ráadásul ha minden igaz a lemezt 1-es jelzése ellenére elfelejtették
kódolni, tehát bármelyik régió lejátszhatja (legalábbis az én példányom
régiófüggetlen). Érdekesség, hogy anno vhs-en az Intervideo kiadta ezt az
eredetileg X-re korhatárolt alkotást, de hogy egy kicsit lehűtsem azt, akinek
esetleg megvan, elárulom, hogy az a kópia (angol módra) bizony vágott volt. Éppen
ezért is nagyon tudom ajánlani az amerikai dvd-t, amelyre (nagyon jó)
szokásukhoz híven angol feliratot is tettek; színvonalas, vásárlás után kiáltó kiadvány.
Végeredmény: Kultikus, szürrealista, kísérletező, látomásos, rémálomszerű - zseniális
A film: 10
pont
A dvd: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése