Hardware aka. Mark 13 (1990)
Az apokaliptikus jövőben
járunk, a Föld pusztul, a környezetszennyezés óriási, a legfelsőbb körök
népességszabályozást terveznek. Egy férfi gyűjtőkörútra indul, és talál is egy
csomó ócskavasat, amelynek egy részét eladja, egy robotfejet azonban elvisz
barátnőjének, akinek foglalkozására talán a „fémszobrász” a legmegfelelőbb
kifejezés. A robotfej váratlanul életre kel, teleszívja magát energiával és
„összerakja magát”: véres hajsza kezdődik a lakásban, az intelligens, maximális
gyilkolási ösztönnel rendelkező robot lezárja az összes kijáratot és a halálra
rémült szobrásznő keresésére indul…
Egy brit sci-fi horror,
apokaliptikus vízió, gyilkos android - nagy reményeim ezekből a kulcsszavakból
táplálkoztak, de gyorsan lelohadtak, látva az író-rendező Richard Stanley
filmjét. Pedig a dolgok ígéretesen kezdődnek, erőteljes zenére erőteljes
képeket látunk vörös színdominanciával, majd egy kevés városi látleletet - az
ember felbuzdul, és többet szeretne megtudni erről a jövőbeli világról: kik kormányoznak?
Hogyan próbálják csökkenteni a környezetszennyezést? Miből élnek az emberek?
Léteznek-e még országhatárok? Gondoltam, a robotsztori kibontása előtt azért
választ kapunk néhány fontos kérdésre, de nem. Van egy bő félórás prológus
gyenge dialógusokkal, egy kibővített szexjelenet a két főszereplő, Dylan
McDermott és Stacey Travis között és sok közelkép az ócskavashalomról a
lakásban. Aztán a Robot Robi összeáll(ítja magát), és elkezdődik a hajsza,
néhány kellemesen véres jelenettel, de fájdalmasan kiszámíthatóan.
A kevés mellékszereplő
szépen fűbe harap a hátralévő játékidőben, egyikük szétszakad, másikukat
megmérgezi a robot egy tűvel, de az a baj, hogy ezek a figurák körülbelül három
másodperce vannak a vásznon, amikor már tudjuk, hogy meg fognak halni. Ennél is
nagyobb baj, hogy ennyi a film - más nem történik. Az író-rendező Stanley
ráadásul pofátlanul nyúlja le a „Terminátor” komputeres szemszögét, a „Hármas
számú űrbázis” (Saturn 3) őrjöngő robotját és a „Demon Seed” „robot hajkurászik
nőt”-alapállását. Stanley mindezt megspékelte egy kis Alienesdivel (a kukkoló
meggyilkolása akár egy Alien-filmben is lehetne), és elégedetten hátradőlt -
volna, ha ki nem derült volna, hogy egy „2000 AD” című újság egyik számában
korábban megjelent egy képregény, melyben egy férfi feleségének
robotalkatrészeket visz haza, de a robot összerakja magát, és elkezdi üldözni a
nőt. Mielőtt Stanley barátunk véletlen egybeesésnek titulálta volna a
hasonlóságokat, kiderült az is, hogy az a jelenet, amelyben a nő a frizsiderbe bújva
próbálja megtéveszteni a robot infraérzékelőit, szintén megtalálható a
képregényben. Stanley segítségére JoAnne Sellar producer sietett, aki a
„Richard nem szándékosan csinálta” című szöveggel próbált tüzet oltani, miután
a képregény jogtulajdonosa helyet követelt magának a film stáblistáján.
A „Hardware” egy érdekesen
kezdődő, sokat ígérő, de összességében gyorsan kipukkadó, buta sci-fi horror,
melynek forgatókönyve olyan vékony, mint az Antarktisz növényvilágát részletező
dosszié. Az alakítások is gyenguskák, Travis (aki külön e film kedvéért lett
vörös) különösen vérszegény, de mondjuk még mindig jobb, mint az ostoba dalokat
ordibáló kukkoló. Az ígéretes optika, a jó zene kivételével minden
másodosztályú - és ahogy fentebb írtam, a legkevésbé sem eredeti.
Végeredmény: Szépen kinéző, de több sebből vérző sci-fi horror
A film:
4,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése