Második világháború, egy
munkatábor, benne női foglyokkal: a tábor vezetője, von Starker előbb a frontra
tartó katonáknak szervez egy kis összejövetelt a fogva tartott nőkkel, majd az
egyik legszebb nőt kiszemeli magának, és úgy dönt, hogy megismerteti vele a
pokol legmélyebb bugyrait. A nő, Lise csak egy dolgot akar: bármilyen áron
túlélni a tábort, a szadista tiszteket, a háborút. Bár minden létező
borzalomban része lesz, Lise túléli az öldöklést, és a már elhagyatott
táborban, a romok között újra találkozik von Starkerrel…
Elérkeztünk a náciploitation
műfajának egyik kiemelkedő darabjához. A „Gestapo…” ugyanakkor meglepetést is
okoz, ugyanis nemcsak brutalitásban kiemelkedő, de mint film is értékelhető.
Ellentétben azokkal a náciploitation darabokkal, amelyeknek blőd története van,
filléres a megvalósítása és csak a betegesség terén váltják be a reményeket, a
„Gestapo…” olyan forgatókönyvvel szolgál, amelynek van eleje-vége, a brutalitás
aránylag jól megindokolt (nem csak a levegőben lóg) és még korrekt
megvalósítást is kapunk. A film flashbackek sorozata, kínzó és áldozata
emlékszik vissza az eseményekre, majd végül ez a kerettörténet is erőszakba
torkollik.
Megmondom őszintén, rám az
erőszak a vásznon csak akkor tud hatást kifejteni, ha értelmes forgatókönyv,
atmoszféra veszi körül. Az olyan erőszakfilmek, amelyek agyatlanok, csak az
erőszakért jönnek létre (különösebb kohézió nélkül), egyszerűen dögunalmasak. A
mindenféle perverziót felvonultató Singapore Sling, vagy mondjuk a francia
botrány(osnak szánt)film, a Baise-moi vetítése alatt én többnyire egy kényelmes
párnáról álmodoztam, annyira egyhangúak voltak. Ebbe a csapdába esik a legtöbb
náci horror is, mivel hozzák a kínzást, a meztelen nőket, de normálisan megírt
történetet már nem. A sztorik elég idétlenek, valljuk meg, a női szexosztagok
kiképzése az árulók kiszűrésére elég gyengus alap a sok-sok szexjelenethez (bár
kétségtelenül a műfajon belül hatásos, és gyorsan a lényegre törő).
Nos, a „Gestapo…” végre
valami újjal áll elő. Egy kétszemélyes drámával, ahol - csodák csodája - még
karakterfejlődésünk is van. Nagyon jó figura Liséé, aki mindenképpen túl akarja
élni a nácikat, és ennek eléréséhez sokféle trükköt (behízelgés, engedelmesség,
ellenállás) bevet. Von Starker karaktere sem rossz, a náci tiszt a
legkegyetlenebbek közül való, de ahhoz túlságosan is filozofikus, élvezetre
törőbb a brutalitása, semmint hogy egy szimpla golyóval véget vessen Lise
életének.
Most akkor rátérnék a műfaj
szépségeire a „Gestapo…” tekintetében. A film elképesztően brutális (Angliában
a mai napig be van tiltva), és hogy ezt így „papíron” bebizonyítsam, íme egy
kis felsorolás: egy szadista női tiszt kiskutyáit szeretné megetetni, ezért erre
a célra kiválaszt egy alacsony termetű fogolynőt. Jó pár másodpercig
élvezhetjük vizuálisan a nő széttépését különböző nagyságú húskupacokra. A
tisztek von Starker vezetésével egy „érdekes” étel elfogyasztása után egy ájult
foglyot fektetnek az asztalra, lemeztelenítik, lelocsolják alkohollal, végül
felgyújtják. Az egyik náci - egy lófejű, bajuszos állati pofa - megerőszakolja
az egyik rabnőt (az nem ellenkezik, mert éppen egyik társát akarja megmenteni),
majd gúnyos röhögésben tör ki, és áldozatát meztelenül egy savas-meszes medence
fölé lógatja, majd bele is ereszti. De eltüzelnek még terhes nőt is, Lisét
pedig fejjel lefelé akasztják fel úgy, hogy a feje egy patkányokkal teli ládába
érjen; von Starker eközben behatóan részletezi, hogy egy megkötözött személy
pusztán az arcával miként tudna védekezni néhány megvadult patkány ellen.
A drámai események és az
iszonyatos brutalitás kellően letaglózó lehet a gyanútlan néző számára,
ráadásul mindehhez gondoljunk még hozzá egy vadul hempergős szexjelenetet is
Lise és a tábori orvos között. Lisét egyébként Daniela Poggi alakítja, aki, ha
minden igaz a későbbiekben már nemigen büszkélkedett ezzel a filmmel, sőt, még
az önéletrajzában is igyekezett minimális szót ejteni róla (konkrétan egy vak
hangot sem). Pedig nem rossz, amit látunk tőle, jó adag drámaiságot visz a
szerepébe (ami azért nem is volt olyan nehéz, pláne például akkor, amikor egy
Lüger csövét szopogatja másodperceken át). Cesare Canevari rendező munkájára
sem lehet egy rossz szavam sem, a film nagyon jól össze van rakva.
A dvd az Exploitation
Digital kiadványa, angol hanggal, gyönyörű képpel - egészen az utolsó 3-4
percig, amikor szemcsésre vált (de ezt egy korai feliratban megelőlegezi a
forgalmazó, elnézést kérve - meg van bocsátva). Néhány trailer, galéria van
még, és a menük alatt egy német dal dübörög; az énekesnőnek jó torka van, az a
sor pedig, hogy „… az élet azért még szép lesz” cinikusan illik a filmhez.
Végeredmény: Aki bírja gyomorral...
A film: 9
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése