Gyilkos tréfa aka. Szórakozás/Amusement
(2008)
Egy fiatal pár autózik a
végtelen országúton. Egy kamionos, és egy másik, barátságos autós javaslatára
letérnek a főútról, és kerülve mennek tovább. Nemsokára a pár nőtagja
megkötözve hever egy autó mélyén. Egy kicsit távolabb egy fiatal lány két
neveletlen süvölvényre vigyáz egy nagy házban, amikor a sok játékbohóc közül az
egyik igen furcsán kezd viselkedni. Az eredmény: a szőke lányka szintén
feliratkozik az elraboltak listájára. Még távolabb, egy másik fiatal pár női
tagja nagyon aggódik, egy ismerőse, és fiúja is eltűnt egy nagy házban: ő is
belopódzik, és ezzel betársul a két korábban elrabolt barátnője mellé. Ők
hárman ugyanis már gyerekkoruktól ismerik egymást, most pedig mindhárman egy
pszichopata gyilkos fogságába estek. A tébolyodottan kacagó bűnözőnek elég sok
régi sérelmet kell megbosszulnia a három foglyán…
John Simpson horrorfilmjének
egyik magyar címváltozata a „Szórakozás”. Nos, ha valaki egy borzalmas
színvonalú, lyukaktól és kliséktől hemzsegő, egy hatéves értelmi szintjén
megírt forgatókönyv megvalósítását kívánja megtekinteni, annak meglesz a
szórakozása. Ha ebben a sorban kezdeném el részletezni a logikai bakikat,
amelyek előfordulnak, valószínűleg öt oldal múlva sem tudnám abbahagyni. Ami a
legnagyobb baj, hogy még a logikátlanságoknál is van nagyobb baj. Nevezetesen
az, hogy az „Amusement” is azon futószalag-horrorok közé tartozik, amelyek
sokat ígérnek, de ehelyett csak ostoba kliséket, ezerszer látott idiotizmust
ontanak magukból, miközben azt hiszik, hogy hú-de-nagyon-félelmetesek. A filmen
azonban nem megijedni, hanem leginkább szánakozni lehet. Így szánalmas például
az, ahogy a gonosz simán elengedi az egyik elraboltat, csak hogy bekergetőzzön
vele egy ablakos-üveges helyiségbe, ahol a másik két leányzó van kikötözve.
Ezzel az a probléma, hogy ez az idióta elöl tartja a teljes szikekészletét, és
az elengedett lány simán útba ejti ezt a készletet, és el is süllyeszt a
markában egy kést. Gratuláljunk ezért Gonoszunknak, nagyon ügyes volt!
Nyilvánvaló, hogy ha valakit elrabolunk, méghozzá azzal a nemes céllal, hogy
kis játszadozás után megöljük, akkor elengedjük, és még szúrószerszám-arzenált
is biztosítunk számára. Ugyanez a leány egyébként szintén nem megy a szomszédba
a tömény hülyeségért: miközben - még korábban, az elrablásakor - a gyilkos
üldözi, kiugrik az ablakon, és a nagy ház mellett álló kis gazdasági épületbe
menekül. Brávó! Ha végre sikerül kimenekülni egy emeleti szobából, akkor ideje
berohanni egy még kisebb helyiségbe, nem mondjuk eltűnni az utcában, a bokrok
közt, vagy felverni a szomszédokat. A legelső, kamionos, útról letérős epizód
logikátlanságainak elemzésébe inkább nem fognék bele, mert a Kedves Olvasó
valószínűleg a hátralévő életét ennek a leírásnak a betűzésével töltené. Legyen
elég annyi, hogy az ebben az epizódban előforduló összes szereplő körülbelül
annyi, ész, értelem és logika által vezérelve cselekszik, amennyi mondjuk egy
kulcstartóban, egy kisrádió szíjában, vagy egy darab törlőrongyban található
(elnézést a hasonlatért, körülnéztem a szobámban, és ez a három tárgy ötlött
először a szemembe). De van itt még nekünk magas létráról leeső, sértetlenül
továbbélő fazon (akivel együtt leesik, annak kissé nagyobb baja lesz: meghal),
„barátnőm-barátom eltűnt egy házban, de én nem hívom a zsarukat, hanem bemegyek
én is” - tervet kiötlő ostoba nőszemély, és egy folyamatosan, idétlenül vihogó
főgonosz, aki sajnos a vihogása, nyerítése, bugyborékolása mennyiségével
fordított arányban ijesztő. Vagyis semennyire.
Az „Amusement” egy újabb
példa azokra a horrorfilmekre, amelyek sokat (szinte mindent) ígérnek:
szadizmust, klausztrofóbiát, fordulatokat, borzalmat, izgalmakat. És ahogy az
manapság lenni szokott, a végeredmény semmit sem teljesít az ígéretekből, csak
nevetséges, logikamentes idiotizmus van, szadizmus helyett olcsó ijesztgetés
(még Fulci Lizardja is megidéztetik, rémes eredménnyel), vér és megdöbbentés
helyett meg szánalmas vicsorgás, amivel esetleg az általános iskolásokat meg
lehet rémíteni (bár az a gyanúm, hogy napjainkban ilyesmivel már őket sem). A
vicc az, hogy mindezek ellenére a szöszi Katheryn Winnick még egész jó alakítást
nyújt, ellentétben a többiekkel, akik ritka rosszak, a pszichopatát játszó Keir
O’Donnell például csak ripacskodik.
Pocsék film tehát a „Gyilkos
tréfa”, és természetesen meg is jelent idehaza dvd-n az SPI-tól. Érdekes módon
az HBO-n „Szórakozás” címen ment, de olyan mindegy…
Végeredmény: Ez a horrorfilm egy nagy tréfa - de nem jó értelemben
A film:
1,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése