Furia (1999)
Valamikor, valahol egy
hosszú, pusztító háború után egy ország lakossága sivár körülmények között
kénytelen élni. Az élet nehéz, de mindenki megpróbál boldogulni, annak
ellenére, hogy az államhatalom a legkisebb ellentmondásra is erőszakkal válaszol.
A rajz is a tiltott tevékenységek közé tartozik, mint a szabadság, az egyéniség
kifejezése, vagyis a lázadásra tett kísérlet. Theo, aki éjszakánként fittyet
hány a tiltásra, nemsokára társra talál Elia személyében, aki szintén
monumentális falrajzokat készít. A két fiatal szerelme azonban nem lehet
teljes, mert Elia a katonák kezébe kerül, a hatalom pedig megtörése érdekében
brutális kínzásnak veti alá…
Hogy hogyan lehet kis
költségvetésből megalkotni az utóbbi évek egyik legjobb apokaliptikus
sci-fijét? A választ „Furia” című filmjével Alexandre „Magasfeszültség” Aja
adja meg. A kulisszákat lepusztult házsorok, omló vakolatú lyukak jelentik,
melyeken csak belül látszik (a használati tárgyaknak köszönhetően), hogy egy
modern korhoz tartoznak. A hatalom sem rendelkezik sokkal többel, néhány vaskos
ismétlőfegyver, egy-két páncélozott tankszerűség és néhány személyautó az,
amivel sakkban tartják a lakosságot, a főhadiszállás meg kanyargó folyosókból,
és raktárhelyiségekből áll. De ahogy a százmilliós díszletek sem érnek semmit,
ha nem töltik fel a film alkotói tartalommal, úgy a filléres körítés is
lenyűgöző lehet, ha lélek és tehetség társul hozzá. Utóbbi eset áll fenn Ajánál
is, aki ebből a kevésből a maximumot hozza ki. A film tíz százalékban az
üldözéses jelenetekre, húszban az elnyomók brutalitására, hetvenben pedig a két
fiatal főszereplőjére, és az azokat megszemélyesítők alakítására koncentrál
(egy hollywoodi produkcióban tessék felcserélni a számokat). Stanislas Merhar
igen meggyőző Theo, de mindent és mindenkit elhomályosít jelenlétével korunk
legremekebb francia színésznője, Marion Cotillard, aki ekkoriban még félig
pályakezdőnek számított, és aki manapság már - hasonlóan számos európai
kortársához - jórészt hollywoodi szuperfilmekben vesztegeti az idejét.
Cotillard, mint pályája elején sokszor, a Furiában is a legmegerőltetőbb
szerepet kapja fizikai és pszichikai értelemben is, az explicit kínzásjelenetek
például igen durvára sikerültek. Amit a legnagyszerűbbnek találtam Aja művében,
az ahogy nem látjuk a fényt az alagút végén. Nem látszik semmiféle kiút, a
hatalom, a diktatúra mindent kézben tart, tényleg senkinek sincs egy perc
nyugta sem, valahogy végig érezhető a „Nagy Testvér figyel téged” jelensége
(nekem leginkább ez hiányzott a „V, mint vérbosszú” című filmből). Nem véletlen
a „Furia” befejezése sem: hősünk a fogságba esett Eliát kutatva megejti ugyan
az első sebeket a diktatúra erőszakszervezetén, de mégsem éri el a célját,
pusztán a reményt, hogy tehet valamit, maga is megkínzottan, szinte mindent
elveszítve. Nem mondhatnám, hogy a néző túl jó kedvre fog derülni a véget jelző
stáblistát megpillantván, de ez is része a „Furia” nagyszerűségének.
És a nagyszerűségben
jelentős része van Brian May gitáros-énekesnek is (Queen), aki olyan
soundtracket rittyentett a jelenetek alá, hogy azt cd-n is érdemes volna
beszerezni. Gitár, és szintetizátor alapú, pulzáló zenéről van szó, melynek
főtémája egyben a két szerelmes főszereplő témája is (az „end title” alatt May
el is énekli ugyanezt).
Aki a „Mad Max”, és az
„1984” keverékének is nevezhető, a hangsúlyt a karakterekre, személyes
sorsokra, a diktatúra általi elnyomatásra, üldöztetésre és brutalitásra fektető
apokalipszis-drámát szeretne mindenáron látni, mindezek tetejébe egy csodás
Marion Cotillard-ral, az ne habozzon, vesse rá magát Aja remekművére.
A filmet a Synkronized USA
nevű társulat adta ki dvd-n mégpedig Cotillard másik mestermunkájával, a „Búcsúdal”
(Pretty Things/Les jolies choses) című drámával karöltve. Cotillard itt ha
lehet, még jobban brillírozik; egy ikerpárt játszik, melynek egyik tagja az
igen „nyílt” életmódot folytató Lucie, a másik a visszahúzódó Marie. Mikor
Lucie éppen szerződést kapna egy lemezre (melyen trükkös módon testvére
hangjára tátogna), öngyilkos lesz, de Marie a helyébe lép, és nagy sikert arat.
A film kíméletlen média-, és sztárkultusz (vagy celeb) kritika, részletesen
bemutatja, hogy mekkora pénz van egy-egy pár hónapos „sztárban”, és hogy milyen
pusztító gépezetnek adja el magát az, aki manapság ezt az utat akarja járni.
Cotillard tulajdonképpen a világ összes díját megérdemelné a Búcsúdalért,
nemcsak hogy két teljesen különböző karaktert játszik tökéletesen, de még egy
popsztár is születik személyében a szemünk előtt.
A Synkronized sajna nem
tűnik egy túl professzionális kiadónak (már ha még létezik egyáltalán), míg a
„Búcsúdal” képe szép, addig a „Furia” inkább vhs-minőség, beégetett angol
felirattal. A specifikációk megadásával nem sokat vacakoltak, egy az egyben
ugyanazt ráírták mindkét dvd borítójára, így például mindkét film 107 percessé
vált, holott a „Búcsúdal” 95, a „Furia” meg 93 minutum. Ennek ellenére megéri
beruházni a lemezekre, hiszen korunk egyik legnagyobb európai színésznőjének
idehaza még egy korai remekműve sem elérhető dvd-n, és a jelek szerint ez a
helyzet nem is fog megváltozni…
Végeredmény: Egy extraklasszis színésznő korai filmjei - egyik jobb, mint a másik
A film: 10
pont
A dvd: 6,5
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése