2014. január 12., vasárnap

Egy kastély, két náciploitation - Helga és Nathalie (1977, 1978)

Egy kastély, két náciploitation - Helga és Nathalie (1977, 1978)

A hetvenes évek második felében valóságos sorozatgyártás indult a náci horrorokból. A fő téma a női foglyok kínzása, illetve a náci árulók kiszűrésére létrejött szexosztagok létrehozása volt, és bizony némelyik film irgalmatlanul brutálisra sikerült, de volt olyan is, amelyen helyenként el lehetett aludni. Utóbbi oka főként az volt, hogy több filmben is megegyezett a stáb, a történet jelentős része, a helyszínek. Miután a készítőknek az „Elsa Fräulein SS” és a „Hitler különleges vonata” után elege lett a vonatozásból, és a mozdonyfüst okozta folyamatos krákogásból, úgy döntöttek, hogy a kínozgatást inkább nem mozgó helyszínre viszik át. Például egy szép kastélyba; egy ilyen helyszínen forgatták például a

Helga, la louve de Stilberg/Helga, She Wolf of Spilberg (1977)


című náci horrort, amelynek története annyi, hogy Helga, a nagyon gonosz néni egy kastélyban szadizza a női foglyokat, különösen azokat, akik nem akarnak vele bemászni az ágyba. A szépséges, és állandó náci horror-szereplő Patrizia Gori szintén szabódik egy keveset, majd rájön, hogy Helga ágyában heverni jobb, mint egy koszos pincében, de végül szökésre szánja el magát. A film végén a jól megszokott lövöldözés következik néhány szakadt partizán és a kastély béna őrsége között, majd egy negatív(nak) szánt befejezés, ami igazából senkit sem érdekel, mert eddigre már a néző kidühöngte magát azon, hogy mennyire vér-, és kínzásmentes Patrice Rhomm direktor tákolmánya. 


Helga, a nőstényfarkas eléggé fogatlannak bizonyul e langyos másfél órában. Néhány fokkal jobb darab a

Nathalie rescapée de l’enfer/Nathalie: Escape from Hell (1978),


amelyben legalább egy keveset törődtek a sztorival. Az ebben a filmben még meztelenebb Patrizia egy orvos-ügynököt játszik, aki bekerül jól ismert kastélyunkba, ahol egy másik ügynököt kell megtalálnia. A célszemélyt a fogoly nők között kell keresni, akiket a veszedelmes Helga Hortz tart állandó rettegésben. A történet tűrhető, még egy kisebb csavar is van benne a megtalálandó fogoly kémnő személyét illetően. Jacqueline Laurent sem rossz, sátáni kacajával, fekete bőrszerkójával egészen emlékezetes. A filmet Alain Payet követte el, aki egy nap valószínűleg arra ébredt forgatás közben, hogy a kastélybeli náci orgia felvétele van soron, de neki semmi kedve az egészhez (lehet, hogy a prostikat játszó „színésznőket” egy stábon belüli buli után tévedésből korábban hazaküldték). Payet azért kétségbe nem esett, szépen előásta a „Hitler különleges vonata” vonatkozó jeleneteit, és beleollózta a „Nathalie”-ba. Egy pillanatig még szegény megboldogult Sandra Mozarowsky is feltűnik az orgia közepette egy kanapén ülve. Hátha másért nem is, már ezért érdemes volt leforgatni a különleges vonatot.


De nézzük a „Nathalie” pozitív oldalát: Gori sokat meztelen (bár a sztetoszkóp ritka bénán áll a kezében), van egy kis korbácsolás és aránylag jól pörögnek az események, még egy drámai befejezésre is futotta. A filmmel az a legnagyobb bajom, hogy még mindig inkább lightweight kategóriájú a témájához képest, és aki megnézi a trailerét, annak szinte felesleges magát a filmet megnéznie, mert a keménykedés, az összes exploitation-elem belefér (és benne is van!) ebbe a pár perces kedvcsinálóba.

A dvd nem rossz, a hatlemezes „Nazi Cult Collection” alkotói a „Nathalie”-hoz felkutatták az angol szinkront (nem értem, az amcsiknál miért nem jelent meg, a szép emlékű Xploitedcinema oldalán is csak a francia nyelvű változat volt kapható), a képminőség elmegy, a filmek - úgy tűnik - vágatlanok. 

Végeredmény: Butuska náci-horrorfilmek érdekes "technikai megoldásokkal" (...) 

A filmek: 4 és 5,5 pont
A dvd-k: 7 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése