Fulci-dupla: A Lizard in a Woman’s Skin
aka. Schizoid (1971), The Psychic (1977)
Mielőtt Lucio Fulci átadta
volna magát a zombiknak, többnyire a giallo műfajában mutatta meg, hogy milyen
kiváló rendező volt. Őszintén megmondom, az utóbbi időkben a giallo vált egyik
kedvenc műfajommá, több okból is. Egyrészt a legtöbbet belőlük a filmtörténelem
talán legkreatívabb, legtöbb tehetséget felmutató évtizedében, a hetvenes
években forgatták (a legjobbak az évtized első feléből származnak); másrészt,
aki a filmkészítés szépségeire vágyik, azt a giallók maximálisan kiszolgálják:
gyönyörű operatőri munka, legendás zenék, remek forgatókönyvek, krimi, horror,
erotika, szürrealizmus… az utóhatás pedig az esetek nagy részében fejtörés,
ledöbbenés és - vágy arra, hogy csodálatunk tárgyát újra a lejátszóba
helyezhessük.
Una lucertola con la pelle di donna/A
Lizard in a Woman’s Skin (1971)
Fulci 1971-es giallója már
bőven túllépett a kultikus jelzőn. A (rövid nevénél maradva) „Schizoid” a műfaj
legelső sorában foglal helyet. A fenti felsorolásom minden tagja megtalálható
benne, és mindegyik a legmagasabb színvonalon. Carol rémálmaiban összeszabdalja
szomszédját, a drogos partikat adó szőke ciklont. A nő legnagyobb
megdöbbenésére a szőkeség a valóságban is halott: az elkövetési mód egyezik az
álombélivel, a rendőrség pedig azonnal rátapad Carolra és családjára. Vajon ki
a tettes? Esetleg Carol apja, aki furcsa telefonhívást kapott irodájában? Vagy
férje, aki olvashatta a neje rémálmairól készült jegyzeteket? Vagy valaki más?
Szürreális és ijesztő
álomjelenetek, idegtépő üldözés egészen egy ház tetejéig és néhány igazán
elborzasztó pillanat is vár nézőjére a filmben. A befejezés során pedig egy
nagy csavar, mintegy az egész megkoronázásaként. Meglehetősen kevés a vér, a
horror, de az a kevés nagyon durva: Carol benyit egy helyiségbe, ahol felvágott
testű kutyák vannak felfüggesztve úgy, hogy a termet nyüszítés tölti be - mivel
a szerencsétlen állatok még élnek (ezért a jelenetért Fulcinak néhányszor meg
kellett jelennie a bíróságon, mire sikerült bebizonyítania, hogy effekt volt az
egész).
Ezt a zseniális giallót a
brazíliai születésű Florinda Bolkan viszi a hátán Fulci kiváló rendezése
mellett (megfigyelhető, hogy a giallókban a női karakterek sok esetben jóval
kidolgozottabbak, mint a férfiak), míg a hat évvel későbbi
Sette note in nero/The Psychic (1977)
Jennifer O’ Neill
jutalomjátéka. O’ Neill egy telepatikus képességekkel megáldott nőt játszik,
aki egy kocsikázás alkalmával furcsa víziót lát, többek között egy szobát, benne
egy polcon egy felfordított mellszobrot, egy hamutartót az asztalon, egy idős
nő holttestét és egy gyilkosának kinéző férfit. Szintén a látomások vezérlik
akkor, amikor felújítandó lakásának szétveri a falát, és egy üregben egy
csontvázat talál. Férje gyilkosság gyanújába keveredik, de az ő élete is
veszélybe kerül, persze nem éppen a várt módon.
Eltekintve a nyitó
jelenetben egy véres sziklának csapódástól, a „The Psychic” is teljességgel a
fordulatos történetével, remek hangulatával és a végig felszínen tartott
izgalommal operál. A befejezés során a döntő csavar persze itt sem hiányozhat
(manapság hollywoodi kismesterek egész sokasága kopírozza a giallók e
jellegzetességét), és a „The Psychic” esetében ez a fordulat azt is jelenti,
hogy a néző szinte kényszerítve van egy második megnézésre. Egyébként
elképesztőnek tartom, ahogy az amerikaiak egy része mennyire nem tud mit
kezdeni az olaszokkal, a giallókkal meg különösen. A híres-neves kritikus,
Leonard Maltin guide-jában a legalacsonyabb, BOMB értékelést adja Fulci
remekművének, szimplán egy low-grade thrillernek nevezve azt (a „Schizoid-A
Lizard…” megnézésével meg nem is fárasztotta magát). Pedig nem hinném, hogy
sokan Fulci után tudnák csinálni O’ Neill üldözéses jelenetét, amikor egy
hirtelen megszólaló karóra dallamai pillanatok alatt a film zenéjévé alakulnak
át. Arról nem is beszélve, hogy a film utolsó, döntő fordulatát 13 évvel később
egy Columbo-epizód egy az egyben lenyúlta, és aratott vele közönségsikert…
Összességében elmondható,
hogy ez a két Fulci-giallo olyan film, amelyért érdemes volt eddig élni, a
műfaj kedvelőinek a dvd-k kötelező vételnek számítanak.
A „Schizoid” duplalemezes
változatán olasz és amerikai változatot kapunk, utóbbi szépen felújított
widescreen, az olasz viszont egész képes, és nem túl jó minőségű (viszont nem
vágott!). A „The Psychic” a Severintől gyönyörű képpel és egy dokuval jelent
meg, de ez sem hibátlan kiadvány: én nagyon hiányoltam róla az angol feliratot,
amely azért fontos lett volna, a történet csavarjait elnézve.
Végeredmény: A giallo műfajának nagyjai
A filmek:
10 pont
A dvd-k: 8
és 7 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése