Hanna D. - La ragazza del Vondel
Park/Hanna D. - The Girl from Vondel Park (1984)
Hanna hazatér anyjához, és
rögtön összeveszik vele. A vita most is, mint általában tettlegességig fajul,
ezért Hanna gyorsan megtanulja, hogy hogyan felejtse el a családi problémákat:
rászokik a kemény drogra, prostituáltak közé kerül, a rendőrség lesitteli,
ráadásul fiúja is egy erőszakos alak, aki csak pénzt akar csinálni Hanna
testéből. De egy nap találkozik egy rendes sráccal, aki megpróbálja kihámozni
ebből a fertőből…
Christiane F. olasz módra -
ez a Hanna D., de sajna itt a hasonlóságok véget is érnek. Rino Di Silvestro
rendező női börtönös, náciploitation-ös munkásságát felhasználva nagyon
brutálisra veszi a figurát, míg a német előd bőven társadalmi drámaként
kvalifikálta magát, addig a Hanna D. egy tősgyökeres exploitation-film, melynek
története - a drogos dráma - csak ürügy a vásznon történő keménykedések
felvonultatásához. A jó exploitation-filmeknek története, karakterei is vannak,
a Hanna D. ezzel szemben egyhangú szereplőkkel operál, emellett hisztérikus (és
egyben hisztérikusan unalmas) hangnemmel, és rengeteg szexjelenettel.
Az igazán
nagy baj az, hogy egy nagyon fontos témát hanyagol el látványosan Silvestro, és
a filmjéből arra kell következtetnünk, hogy a rendezőnek az egészből csak a
minél több sokkoló jelenet nézőre erőltetése számít. Létfontosságú lenne
például a családi háttér bemutatása - de itt ezt néhány monoton ordítozós
jelenettel pipálják ki („Utállak!” - „Én is téged!” stb.), és mindezzel csak
azt érik el az alkotók, hogy termetes klisék sorakoznak - mintegy kötelező
töltelékként - a brutális jelenetek között. Amelyekből sok van: Hanna időnként
körbehányja a lakást, folyamatosan lövi magát a legváltozatosabb helyeken (megy
egy adag heroin a füle mögé, a nyelve alá, de a szemébe szúrva is), de anyját
is többnyire csak pofozzák. A dílereknek is kijut a jóból, minden negyedórában
agyba-főbe vernek valakit, és kimerítő betekintést kapunk a drogos
prostituáltak életmódjából, valamint testüreg-rejtekhelyeik működéséről is.
Csakhogy mindeközben teljesen homályban maradnak a motivációk, a szociális
háttér, a jellemábrázolás - mintha a jelszó a „mindent a szemnek, semmit az
agynak” lett volna. Így, mindezzel együtt a Vondel parki lány egy kihagyott
lehetőség.
Végeredmény: A kevesebb több lett volna - brutális olasz szociáldráma
A film:
4,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése