Johan Borg (Max von Sydow),
a festőművész és Alma (Liv Ullmann), a felesége egy magányos szigetre vonulnak
vissza. Johan festeni akar, felesége pedig a házimunkát végzi. Egy nap, amikor
Johan éppen nincs otthon, Alma hirtelen egy idős nőt pillant meg a házuk előtt,
aki azt javasolja neki, hogy olvassa el Johan naplóját - majd eltűnik. A
naplóból Alma megtudja, hogy Johan másokkal is találkozott már a szigeten, és
ezen személyek egyike meghívta őket a szárazföld túloldalán lévő kastélyba,
vendégségbe. A pár a kastélyban meglehetősen furcsa figurákkal találkozik;
Johan egy idő után egyre szótlanabbá válik, Alma azonban közli vele, nem
engedi, hogy vendéglátóik közéjük álljanak. Vajon kik lehetnek a kastély különös
lakói? És mi köze lehet mindehhez Veronica Voglernek, aki korábban Johan
szeretője volt? Minden kiderül (?), ha „elérkezik a farkasok órája, amikor a
legtöbb ember hal meg, a legtöbb gyermek születik, amikor támadnak rémálmaink,
és ha ébren vagyunk, félünk…”
Ingmar Bergman kevés
horrorfilmet készített életében, és a „Farkasok órája” is az írói fázisban
eredetileg vígjátéknak indult. A film a kétszemélyes kamaradráma
alaphelyzetéből bonyolódik, de aztán egyre többet ismerhetünk meg Johan
naplójában is szereplő kastélylakók közül, akik az idő múlásával egyre
ijesztőbbek lesznek (de nem csak hagyományos értelemben), és akiknek kiléte
lassan nyilvánvalóvá válik. Bergman az 1966-os Persona nagy sikere után mert
csak vállalkozni annak a történetnek a megvalósítására, melynek írásába már
1962-ben belefogott. A „Farkasok órája” legfontosabb motívumát ábrázolja
egyébként egy Axel Fridell munkásságából származó metszet is. A képen groteszk
alakok, „emberevők” láthatók (naplójában a kastélyban lévőket Johan is így
nevezi), akik ugrásra készen vesznek körbe egy kislányt, aki a kép
legvilágosabban kivehető figurája. Többet vétek lenne elárulni a történetről,
amely az élet-halál kérdéskört, a magányosságot és a múltban elkövetett bűnöket
helyezi a középpontjába gyakran játékos és gúnyos megvilágításban, de mindvégig
valamilyen csendes iszonyatot árasztva magából. Az iszonyat aztán a szemünk
előtt is megelevenedik, és a Halálerdőben látottaktól elviselhetetlenné válik,
de nemcsak Alma, hanem Bergman remekművének nézője számára is.
Végeredmény: Mestermű - nincs vita
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése