Életerő/Lifeforce (1985)
Egy néhány fős személyzettel
ellátott űrhajó kutatásai közben furcsa dologra bukkan, egy idegen űrjárműre, a
belsejében három emberrel, akiket mintha hibernáltak volna. A három emberi
kinézetű valamit a legénység magával viszi, de nemsokára a hazafelé igyekvő
hajón már csak Carlsen van életben, aki egy mentőkabinban lövi ki magát a
Földre. De a Földre kerül a három alvó idegen is, mert egy másik űrhajó
összeszedi, és Londonba szállítja őket, ahol kíváncsi tudósok azonnal vizsgálódni
kezdenek. A vizsgálatok nem sokáig tartanak, mivel az ember-idegenek hirtelen
felélednek, és ennek például egy orvos és egy biztonsági őr látja kárát: az
idegenek egyszerűen kiszívják belőlük az életerőt, egy múmiát maguk után
hagyva. Nyilvánvalóvá válik, hogy a lények vámpírok, akik ráadásul nem
elégszenek meg egy-két „étkezéssel”, így nemsokára egész London végveszélybe
kerül…
A Kedves Olvasó talán
emlékszik még a zseniális Déri János műsorára, amely a „Nulladik típusú
találkozások” címet viselte. Ennek a műsornak a bevezető szignáljában
láthattunk sok-sok sci-fi/horror bevágást, szerepelt például az 1975-ös
„Rollerball”, az 1980-as „Változó állapotok” és bizony a felejthetetlen jelenet
a szignál vége felé, melyben egy csontvázszerű ember egy orvost „szembe-szájba
áramoz”, az „Életerő” című klasszikusból származott (értelemszerűen a műsor
készítői a Magyarországon akkoriban kölcsönözhető Intervideo és VICO
kazettákból válogathattak). Az idő tájt nem sokat tudhattunk erről az
elképesztő sci-fi horrorról, de legalább magyar szinkronnal ellátott kazettán
bármikor kikölcsönözhettük a sarki videotékából; a sors iróniája, hogy ma annyi
információt szerezhetünk Tobe Hooper filmjéről, amennyit csak akarunk, viszont
magyar vonatkozással egyáltalán nem juthatunk hozzá - hacsak nem őrizzük még az
elrongyolódott vhs-t valahol a polc mélyén.
Amilyen gördülékeny és pergő
maga a film, az út, amely az elkészültéhez vezetett enyhén szólva is
buktatókkal volt tele. Hogy a közepébe vágjak, szinte mindenki, akit a kész produkcióban
láthatunk nem az első választás volt, beleértve a rendezőt is. Volt olyan
időszak, amikor a felállás így nézett ki: Michael Winner rendez, a
főszerepekben pedig John Gielgud, Klaus Kinski és Olivia Hussey lesz látható.
Utóbbi triót 1983-ban be is jelentették a közvéleménynek, sőt, Billy Idol
rockénekes személyében az egyik űrvámpír szerepét is betöltötték… aztán az
egészből semmi sem lett. Kinski helyére Frank Finlay érkezett, John Gielgud
állítólag elégedetlen volt a honoráriumával, ezért szállt ki (Patrick Stewart
jött helyette), a vámpírlány figurájára pedig meghallgatást szervezett a
főnökség. Több mint ezer leányzó meghallgatása (?) után választották ki
Mathilda May-t, aki utólag már nem nagyon büszkélkedett e filmjével, és
állítása szerint majdnem elájult, amikor megtudta, hogy vetkőznie kell (érdekes
módon azóta már számos ilyen jellegű szerepe volt).
Caine eljátszására a gyártó
Cannon stúdió eredetileg mindenáron Anthony Hopkinst szerette volna felkérni,
de az ő nemleges válasza esetére is volt egy adujuk: Terence Stamp. Ehhez
képest a nagy kérdések feltétele után még mindig nem volt a feladatra
színészük, mígnem Tobe Hooper találkozott Peter Firth-szel, aki igent mondott.
És még mindig nem volt vége:
számos színész (például Nicholas Ball) munkáját egyszerűen kivágták a kész
produkcióból, míg a marketingesek olyanokkal is hirdették tévedésből, akik nem
is játszottak benne (John Rhys-Davies). Miután a szereplők nagy nehezen
összejöttek (ja, és közben a zeneszerző James Hornert is lecserélték), maga a
film került veszélybe. Az alapanyag Colin Wilson „The Space Vampires” című
regénye volt, de a kész film nem igazán hasonlít rá (az eleje még csak-csak),
mivel a stúdió folyamatosan változtatta a céljait. Volt, amikor egy szimpla
b-filmet terveztek, aztán magas költségvetésű szuperprodukciót, ezért a
költségek is állandóan változtak. Egy ízben előfordult, hogy az egész forgatást
lefújták, mert elfogyott a pénz. Hogy végül mégis elkészült, azért csak hálásak
lehetünk az alkotóknak, akik a nehézségeken végül káprázatos végeredménnyel
lettek úrrá. Így megláthatjuk többek között a filmtörténelem egyik legvadabb
apokalipszisét, és olyan vizuális effektusokat, amelyek bőven tartják a lépést
a maiakkal is.
Mint említettem, az
„Életerő” egyelőre nem kapható dvd-n hazánkban. A filmet külföldön az MGM
forgalmazta, vagyis jelen állás szerint abban bízhatunk, hogy a Fantasy Film
valahogyan összeszedi a jogait. A VICO vhs-en remek magyar szinkron volt, és a
kazetta még ma is megtalálható egy-két gyűjteményben. Az MGM mozicsatornán
időnként leadják, bár az elképzelhető, hogy sok-sok ínyencséget eltávolítanak
belőle, hogy képernyőképes legyen (a tévében ez a horror sorsa). Ha ez a
klasszikus végre kijönne itthon dvd-n, azt hiszem az év megjelenése lenne.
Az angol dvd-t egy
előzetessel, de vágatlanul, remek képminőséggel és angol felirattal csak
ajánlani tudom…
Végeredmény: Egyedi hangulatú vámpír-apokalipszis máig verhetetlen effektusokkal
A film: 10
pont
A dvd: 7
pont
"...és olyan vizuális effektusokat, amelyek bőven tartják a lépést a maiakkal is."
VálaszTörlés"Egyedi hangulatú vámpír-apokalipszis máig verhetetlen effektusokkal"
Muhaha.
Szia Convar, ha ezt kifejted bővebben, bearanyozod a napomat :)
VálaszTörlés