2014. január 11., szombat

Flavia, la monaca musulmana/Flavia the Heretic (1974)


Flavia, la monaca musulmana/Flavia the Heretic (1974)


Valamikor a kegyetlen középkorban járunk, egy itáliai kolostorban. Flavia, aki apja közbenjárása nyomán kerül a kolostorba, már több éve a zárda lakója, amikor megvilágosodik az elméje: a férfiak uralta világ úgy rossz, ahogy van. Mikor egy fiatal apácát „eltévelyedése” miatt az inkvizítorok megkínoznak, Flaviánál végképp betelik a pohár. Lázadásához jó alkalmat nyújt a muzulmánok támadása, akik kiűzik a keresztényeket a városból, és beveszik magukat a kolostor falai közé is. Flavia beleszeret az egyik muzulmán harcosba, de küszöbön áll a keresztények visszavágása, kiknek szemében Flavia halálos bűnt, eretnekséget követ el…

A nunsploitation mint műfaj igen termékeny éveket hozott a hetvenes évtizedben. Egyik hírhedt darabja a Flavia, amely azonban véleményem szerint nem igazi nunsploitation, mint inkább történelmi dráma. A különbség nyilvánvaló, ha a Flaviát mondjuk a Jess Franco-féle „Love Letters of a Portuguese Nun” (1977) mellé tesszük, melyben azért bőven akadnak igazi „nunsploitation-betétek”. A Flavia az ilyesfajta lepedőakrobatikát teljességgel mellőzi, ami pedig marad, azt szürreális tálalásban a történelmi kalandfilm/dráma műfajába illeszti. És hogy mitől hírhedt a Flavia? Nos, az erőszak brutális, grafikus: az „eltévelyedett” apácát savval öntözik a kínpadon, néhány szerzetest a muzulmánok látványosan karóba húznak, de egy lovat is a szemünk előtt kasztrálnak (ezekhez képest érdekes módon - Florinda Bolkan elmondása szerint - a rendező, Gianfranco Mingozzi a világ egyik legszelídebb embereként volt ekkoriban „számon tartva”). 




Mindeközben azonban egy érdekes, nagyon nem konvencionális portré rajzolódik ki a szemünk előtt, Flavia ugyanis a feminizmus jeles képviselőjének tekinthető. A férfiak és háborúik uralta korban igazán egyedülálló karakterről van tehát szó, aki fellázad a patriarchális társadalom ellen, mely a nőket alattvaló szerepre kényszerítette, és sokukat egész életükre egy kolostor falai közé zárta. Flavia a saját kezébe veszi a sorsát, és lepaktál a támadó muzulmánokkal. Megízleli a szerelmet, de tragédiájának bekövetkezte valahogy törvényszerű.

Florinda Bolkan nagyon emlékezetes Flavia szerepében. A „Lizard in a Woman’s Skin” című giallóból is ismert brazil színésznő saját bevallása szerint is egyik legjobb filmje ez, melyet egyébként teljes egészében Olaszországban forgattak egy valódi kolostorban. Számomra nagy élményt jelentett a Flavia, a gyönyörű zene (Nicola Piovani), a szürreális atmoszféra és a számos sokkoló jelenet sajátos „seventies” elegyet kínál a nézőnek.

A dvd a Synapse Films kiadása sajnos felirat nélkül. A film ellenben teljesen vágatlan, és ajánlott megtekintésre a fentebb már említett Florinda Bolkan-interjú is.

Végeredmény: egy újra felfedezendő klasszikus európai exploitation-dráma: brutalitás, apácák, feminizmus - és Florinda Bolkan

A film: 10 pont
A dvd: 8 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése