Il profumo della signora in nero/The
Perfume of the Lady in Black (1974)
Véget ér a „The Perfume of
the Lady in Black” című film, és olyat csinálok, amit eddig még soha: újból
elkezdem nézni. Elölről. Minden egyes jelenet minden egyes mozzanatára figyelek.
Figyelem a tárgyakat, a mellékszereplőket - az első megtekintés megtanította,
hogy mindennek, a legapróbb részletnek, az összes elhangzó mondatnak
jelentősége van. A történet nem túl bonyolult, hősünket Silvia Hachermannek
hívják, egy kémiai laboratóriumban dolgozik, négy hónapja van egy ígéretes
kapcsolata a jóképű Roberto személyében, és úgy tűnik, az elég sok traumatikus
élményt tartalmazó gyermekkorát is sikerül lassan végképp maga mögött hagynia
érzelmileg. De aztán történik valami.
Silvia elkezd hallucinálni.
Látja saját magát gyerekként, amint a nyílt tengeren hajózó apja után
vágyakozik, látja anyját, amint összeáll egy idegennel és látja azt is, ahogy
anyja életét veszti. Silvia próbál megszabadulni vízióitól, igyekszik egyre
gyakrabban együtt lenni Robertóval (munka helyett még teniszezni is elmegy
vele, és annak barátaival), de keresi a baráti kapcsolatot az egy emelettel feljebb
lakó Francescával, és az apáskodó idős szomszéddal, Rossetti úrral is.
A helyzet azonban egyre
rosszabbra fordul. A hallucinációk sűrűbbé válnak, és egyre gyakoribb
előfordulásukra egyszerűen nincs magyarázat. Főhősnő furcsa látomásokkal?
„Images” Robert Altmantól? „Rosemary gyermeke” Polanskitól? Van benne valami
(pláne, ha a rövid, szőke hajakra gondolunk, mint közös pontra). Francesco
Barilli rendező azonban valami egészen elképesztő újítást hajt végre a
filmjében. Sokáig Mimsy Farmer csodálatos alakításában gyönyörködhetünk, aki
tökéletesebben már nem is bújhatna a talajt a lába alól egyre jobban elvesztő
Silvia bőrébe. Aztán a víziók következnek, amelyeket Barilli nem hatásvadász
módon, mégis rendkívül ijesztően valósít meg. A film végén pedig - mivel
mégiscsak horrorfilmről van szó - vannak halálesetek is, amelyek azért kellően
véresen vannak tálalva. Normálisnak tűnő nő, aki hallucinálni kezd, kis
ijesztgetés, néhányan a mellékszereplők közül meghalnak, kellemes kis
horrorélmény volt, a rendező szép, korrekt munkát végzett, kész, ennyi. A cikk
vége. De nem.
Mert van még egy befejező
jelenet is, amelytől azt hiszem, úgy ki fogja rázni a hideg még a legedzettebb
horrorrajongót is, hogy azt megemlegeti. Ez a jelenet egy rendkívül sokkoló
jelenet, és a sokkoló mellett másik tulajdonsága az, hogy általa rájövünk, hogy
néztünk, de nem láttunk semmit. A szemünk előtt ugyanis az eltelt száz percben
két film pergett le. Két film, amelyből csak az egyiket láttuk, a másikat
viszont nem vettük észre (ez főleg Barilli zsenialitását dicséri). A stáblista
után a néző csak ül, és elkezd gondolkodni, hogy mit is látott. És egyre több
dolog kezd beugrani, kezd minden apró részlet előtörni a mélyből, és jelentést
nyerni: a második film is életre kel. De talán mondanom sem kell, hogy a
második megnézés után is újabb kérdések fognak feltolulni, miközben sokra
választ is kapunk. És ezalatt bizony az történik, ami sejthető: a „The Perfume
of the Lady in Black” lassan, de biztosan, kitörölhetetlenül beleégeti magát az
agyunkba. Örökre.
Az inkább pszichohorror,
mint giallo (de azért még bőven annak is nevezhető) Perfume dvd-kiadását a Raro
Videónak köszönhetjük. Olasz, angol hang, angol felirat, remek képminőség, szűk
félórás interjú Barillivel, akinek nem lehetünk eléggé hálásak ezért a
mesterműért.
Végeredmény: Egy igazi gyöngyszem a hetvenes évekből
A film: 10
pont
A dvd: 9
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése