Hívatlanok/The Strangers (2008)
Kristen és James egy
csalódást keltő éjszakán egy vidéki házba autózik. A pár itt akarja
megemészteni, hogy James hiába kérte meg szerelme kezét. Nemsokára furcsa
zajok, és kopogás hallatszik kívülről; először egy női alak zörget be, mondván
keres valakit, majd kicsivel később két másik idegen is csatlakozik hozzá.
Ekkor azonban már nyilvánvaló a szándékuk: álarcban vannak, és terrorizálni
kezdik a halálra rémült párt. A három álarcos szándéka egyre egyértelműbbé
válik, meg akarják ölni Jamest és Kristent, akik csak átmenetileg tudják saját
házukban elbarikádozni magukat…
Bryan Bertinóval igazán csak
egy bajom van. Bryan barátunk azt hitte, hogy a Föld nevű bolygón rajta kívül
még senki nem látott horrorfilmet, ezért úgy gondolta, hogy ha mélyen belenyúl
a klisés vödörbe, és csak és kizárólag annak tartalmával megtölt egy szűk
másfél órát, akkor azt mindenki, aki végignézte olyan eddig soha nem látott,
eredeti, sziporkázóan új ötletekkel teli alkotásként fogja megőrizni emlékezetében,
hogy a műfajból már nem is lesz kíváncsi másra. De sajnos nem ez a helyzet,
láttunk már éppen elég horrort ahhoz, hogy megállapítsuk, Bertino hívatlanjai
alatt az eredetiségmérő mutatója nem leng ki egy millimétert sem. Bertino
ütemterve egyszerű volt: teljen el 15-20 perc a két karakter megismerésével,
utána pedig jöhetnek az álarcosok és a kibírhatatlan izgalom. A tervbe viszont
hiba csúszik, mivel az első negyedóra szánalmasan önismétlő és gyenge
melodrámázás, az izgalom pedig csak nem jön, nálam speciel azért, mert
folyamatosan a fejemet kellett fognom a logikai hibák, és a két főszereplő
bugyutasága miatt. Mikor a pár élete már végveszélyben van, Jamesnek például az
a remek ötlete támad, hogy barátnőjét a lakás ajtajában hagyva elkezd felkutatni
egy özönvíz előtti, még Noé apánk által használt rádiót a csűrben. Álarcos
támadók fenyegetnek, barátnőd már a maradék hangszálait is elsikoltozta? Semmi
gond, hagyd csak magára, attól biztos nyugodtabb lesz. De hogy a barátnőt se
hagyjuk ki, neki olyan jó szokása van, hogy az idegenektől fenyegetve érezvén
magát a lakás nyitott, kivilágított (!) ajtajában áll meg a sötét környezetet
fürkészni, gondolván, ha őt az álarcosok díszkivilágításban látják rejtekükből,
akkor talán ő is észreveszi őket.
És még bőven akad a
vászonról/képernyőről áradó idiotizmusból, de James puskával és töltényekkel
való bénázását inkább nem részletezném, mint ahogy azt sem, ahogy látogatóba
érkező barátjuk - autója szélvédőjének beszakadása után - annyira elmebeteg,
hogy egy olyan lakásban hallgatózik, és próbálja megtalálni James és Kristen
kettősét, amelyben hangosan üvölt a lemezjátszó, de neki a világért sem jutna
eszébe azt kikapcsolni.
Igazán azonban nem is a
logikai és egyéb buktatók fájnak a leginkább (mert hát elsőfilmes
rendező-írónál ez elég gyakori tünet), hanem az, amennyire az egyébként nem
rossz képességekkel rendelkező Bertino a nézőit taksálja. Konkrétan semennyire.
Mi kell a horrorrajongóknak? - tűnődött el Bryan barátunk, és csupán annyira
jutott, hogy klisék, klisék és megint klisék. Ennek megfelelően a „Hívatlanok”
nem más, mint egy nagy kliségyűjtemény. Látunk valakit a távolban, majd újra
odanézünk, de már nincs ott, és ez vagy ötször megismétlődik - istenem, de
eredeti. Lány menekül, de elesik, persze az egyik lába használhatatlanná válik,
így jöhet a manapság oly divatos „egy lábon ugrálva plusz laposkúszásban
menekülök a csúnya bácsik elől” című jelenet, itt extra hosszú kiadásban. Lány
bebújik redőnyös szekrényajtó mögé, onnan figyeli az egyik, állandóan asztmásan
szuszogó álarcost (az úriember biztos elfelejtette, hogy nem Darth Vader
maszkjában van). Akivel együtt néztem a filmet, mély horkolásából feléledve (és
számból kivéve a szót) megszólalt: „egy álarcos mindjárt benéz közeliben a
redőnyön, akkor, amikor a Liv Tyler (mert hogy ő sikoltozik Kristen szerepében
- a szerk.) éppen kinéz, és hangos csörömp fogja kísérni a jelenetet”. És
szinte hihetetlen, de Liv Tyler kinéz, és ekkor egy álarcos bámul be hirtelen a
redőny résein, öt pont egyben biztos jól dübörgő hangeffekt kíséretében. Egy
kitalálhatatlan, megjósolhatatlan jelenet az örökkévalóságnak, a filmtörténelem
sokat öregedett és nyert véle.
Bertino pedig abban a
tudatban van, hogy ő valami elképesztő, eredeti és igaz történetet vitt
vászonra, ezért filmje elejére még azt is odabiggyeszti, hogy „igaz történet
alapján”, és még egy kis bűnözési statisztika is emeli a hangulatot. Ehhez
képest direktorunknak még az elvileg tökéletesen működőképes utolsó jelenetet
is sikerül tönkretennie egy, még a korábbiaknál is jobban lekoptatott, ostoba
sokkeffekt segítségével.
Megmondom őszintén, én a
történetváz alapján egy nagyon izgalmas, intelligens pszichohorrort vártam
jókora klausztrofóbiával, és normálisan megírt karakterekkel. Sajnos mindennek
az ellenkezőjét kaptam; a rengeteg energia ismét elment egy olyan film
készítésére, amely (ígéretes alaphelyzetét leszámítva) egyszerűen semmi újjal
nem gazdagítja kedvenc műfajunkat.
Végeredmény: Az "Ils" (Them) gyenge és klisés remake-je
A film: 3
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése