Az alábbiakban egy
stílusteremtő francia filmről, és folytatásairól lesz szó. Nincs még egy női
név a világon, amelyről, ha hangosan kimondjuk, ne az erotika, illetve az
erotikus film jutna az eszünkbe. Igen, ez a név az Emmanuelle. Just Jaeckin
rendező a kezdet kezdetén még nem sejtette, hogy ezzel a névvel/címmel micsoda
folyamatot indít el. 1974-es filmjével bevételi rekordokat döntött a mozik
pénztárainál, sztárt csinált Sylvia Kristelből és több tucat olyan film elkészítésének
az alapjait teremtette meg, mely az Emmanuelle-szót választotta címnek a
nagyobb bevétel reményében. Hogy mi tette ilyen sikeressé az első filmet?
Egyrészt az, hogy színvonalas (bár szerintem a „The Story of O” szintjét nem
éri el), másrészt pedig, a rendezőt idézve: „… a férfiak, családapák, férjek
titokban megnézték a moziban, aztán, amikor már mindenki erről a filmről
cikkezett, a feleségek megkérdezték őket: láttátok már? A férfiak persze
letagadták, ezért ők is mentek az asszonnyal, és másodszor is megnézték.”
Az 1974-es „Emmanuelle”
története egyszerű: a címszereplő (Sylvia Kristel) különböző szexuális
kalandjait kísérhetjük figyelemmel, természetesen tipikusan a hetvenes évekre
jellemző operatőri munkával, és andalító, nagyon szép zenével körítve. Utóbbit
egyébként Pierre Bachelet-nek köszönhetjük (és köszönheti Gergely Róbert is),
aki a „The Story of O”-t is emlékezetessé tette dallamaival.
Érdekes módon az
„Emmanuelle” egyik legemlékezetesebb jelenete nem Kristelhez, hanem Christine
Boissonhoz köthető, aki egy Paul Newman-fotó segítségével elégíti ki magát
premier plánban. De azért Kristel rajongói sem maradtak élmények nélkül:
emlékezetes például az első szexjelenete, amelyet a női nézők, mikor látták,
hogy Kristel van felül, heves tapsviharral üdvözöltek a moziban. További
érdekesség, hogy Jaeckin nem rendelkezett forgatókönyvvel, ezért a forgatás
egyik napról a másikra haladt, annak ellenére, hogy a film (elvileg) Emmanuelle
Arsan nagy vihart kavaró regénye alapján készült.
A siker tehát óriási volt,
így adódott a feladat: folytatást kellett készíteni. Bár ne tették volna, mivel
a színvonal nagyot zuhant az 1975-ös második részben. A meglepő módon
„Emmanuelle 2”
névre hallgató folytatás egyszerűen pocsék, a Jaeckin helyébe lépő Francis
Giacobetti ugyanis azt a bravúrt követi el, hogy filmje annyira erotikus, mint
mondjuk egy közlekedési tábla: semennyire. Pedig van szex, kibővített
masszírozás, de mindez olyan unalmasan összedobálva, hogy a néző újra az első
rész után kezd nyúlkálni a polcon.
Az „Emmanuelle 3” alcímre, de forgalmazásban a
„Goodbye Emmanuelle” címre hallgató harmadik rész nagyon kevés javulást hozott
a sorozat színvonalában. A Francois Leterrier rendezte folytatás egész jól
kezdődik, kellően gátlástalan, de aztán a film második fele egy unalmas
féltékenységi drámává alakul át, a végén egy csúcspontnak szánt, ámde szintén
nem túl izgalmas kibővített szexjelenettel a vízparton. A címadó dal
meglehetősen borzalmas, és nem segíti a produkciót az sem, hogy Kristelnél bizony
akadnak szemrevalóbb hölgyemények is a mellékszereplők közül (például a
Breillat-féle „Une vraie jeune Fille”-ből ismert Charlotte Alexandra), igaz,
csak rövid időre.
E helyen tárgyalt negyedik
Emmanuelle-filmünk ismételten meglepő fordulatként az „Emmanuelle IV” címet
kapta, és a főfőnökök úgy gondolták, hogy (ki tudja, milyen megfontolásból)
erre a munkára két rendezőt szerződtetnek (Francis Leroi, Iris Letans). A duó
páratlan bravúrt követett el az „Emmanuelle IV” rendezésével, ugyanis filmjük
nemcsak hogy nem erotikus, hanem még nevetséges is lett. A sztori annyi, hogy
Emmanuelle nem bírja látni egykori partnerét, és azt sem akarja, hogy az az ő
nyomára bukkanjon. Mi ilyenkor a teendő? Hát persze, egy operáció! Emmanuelle
új testet kap, ami a főszereplők szempontjából annyit jelent, hogy Sylvia
Kristel átalakul Mia Nygrenné (vagyis: Kristel pár jelenetet vállalt, azt is jó
sok pénzért, a nevét feltették a stáblista elejére, így könnyebben el tudták
adni ezt a tákolmányt). Most inkább nem kezdenék el szánakozni azon, hogy
Emmanuelle új testén egy árva karcolás, műtéti heg nem látszik, és azon sem,
hogy műtét ide vagy oda, nemes hölgyünk új testében is azonnal a rettegett
partner karjaiba omlik a legelső adódó percben, mivel ennél kevesebb alapján is
megállapítható talán, hogy a sorozat eme 1984-ben készült epizódja úgy
hülyeség, ahogy van.
Tárgyalt négy filmünk
jellemzésének végén elmondható, hogy a folytatások egyre gyengébb színvonala
egyáltalán nem szegte kedvét a producereknek. Számtalan Emmanuelle-változat
készült még a hivatalos folytatások megszületése előtt is, csak éppen másik
stábbal, de egyre egzotikusabbnak szánt helyszíneken. Igazi vetélytárs is
született Laura Gemser személyében, aki a Black Emmanuelle-filmjeivel elég nagy
hírnévre tett szert. A legelső, 1974-es Just Jaeckin-klasszikusnak azonban
azóta sem tudott senki sem a nyomába érni.
A magyar dvd-piac
sajátosságai közé tartozik, hogy egy-egy film összefüggésből kiszakítva egyszer
csak megjelenik. Ez történt a „Goodbye Emmanuelle” esetében is, amelyet a
Caesar adott ki a klasszikus magyar áron. A dvd képe gyönyörű widescreen, a
borító viszont elég vicces. Az első, klasszikus filmet és a két másik
folytatást aztán - jóval később - a B-Roll vette kezelésbe.
A filmek:
1. rész: 8 pont
2. rész: 2 pont
3. rész: 4,5 pont
4. rész: 3 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése