Szellemház/Linkeroever/Left Bank (2008)
Marie sikeres atléta,
eredményei alapján elutazhat egy nagy versenyre, Portugáliába. Az utazás
azonban meghiúsul, mivel az orvos súlyos immunrendszeri gyengeséget állapít meg
nála, és szigorú pihenést ír elő. Marie ezután megismerkedik Bobbyval (aki egy
íjász társaság tagja), és hozzáköltözik a „bal partra” (Antwerpen), egy
toronyházba. A társasház lakásával nincs minden rendben, előző lakója, egy
fiatal nő nyomtalanul eltűnt, és csak egy dobozt hagyott maga után. Kiderül, hogy
az eltűnt a különös emeletes ház története után nyomozott, és sok furcsaságot talált
nyomozása során. A furcsaságok Marie-t sem kímélik: gyakran heves hányinger tör
rá, állandóan rosszkedvű; az egyetlen kiutat a Bobbyval folytatott szenvedélyes
kapcsolata jelenti. A dolgok végül szörnyű befejezésbe torkollnak, melynek
kulcsa a ház pincéjében keresendő, és amely egy örökké tartó rémálmot hozhat
Marie számára… vagy talán éppen az ellenkezőjét?
Azt hiszem, jól meg kell
jegyeznünk Pieter Van Hees nevét: a németalföldi rendező brutálisan nagy
mesterművet alkotott. Kérdés, hogy ez a remekmű eljut-e elég nézőhöz szerte a
világon, de ezt a belga misztikus horrort mindenkinek látnia kell… és
csodálnia. Én speciel teljesen véletlenül akadtam rá egy éjjel a Cinemaxon, a
csatorna a rendkívül eredeti „Szellemház” címen vetítette. Elkezdtem nézni a
filmet, és már az első percektől látszott, hogy itt valami komoly készül. Van
Hees remekül bánik a kamerával, profi képnyelvet alkalmaz, nem tömi tele
történettel a néző fejét, hagyja, hogy a dolgok szép lassan alakuljanak. Marie
és Bobby románcából egyre gyakrabban törnek elő a thriller-elemek, méghozzá
egyedülálló módon, ugyanis ahogy haladunk előre, úgy lesz egyre eredetibb a
film, holott ez az esetek 99 százalékában fordítva szokott történni. Egy dolog
nyilvánvalóvá válik: az események mind Marie-ról szólnak, nem a házról, vagy az
eltűnt előző lakóról. És a dermesztő (és ritka félelmetes) befejező percek
során Marie-val olyasvalami történik, amit soha a hátralévő életünkben nem
találnánk ki, ha nem látnánk.
Bár egyes források (például
maga a rendező) e filmmel kapcsolatban „Rosemary gyermeke”-, és „The Wicker
Man”-kötődésről beszélnek, nekem egyik sem jutott eszembe nézés közben, talán
az utóbbi néhány eleme köszönhet csak vissza, de felesleges az összehasonlítás,
mert a „Left Bank” valami egészen eredeti végkifejletre jut. Érdemes (és vadul
ajánlom is) az újbóli megtekintés, mert rengeteg újdonság fedezhető fel, míg
megint más dolgokat még nehezebben fog a néző a helyére tenni, ha egyáltalán
sikerül ez neki.
A stáb elsőrangú, talán
mondanom sem kell, egyikőjükkel sem nagyon találkozhattunk korábban. Eline
Kuppens remek hús-vér karaktert alkot (és nagyon szexi), így még megdöbbentőbb
az, ami a film végén történik vele. A szerelmét játszó Matthias Schoenaerts (aki azóta nagyot robbantott Marion Cotillard oldalán a "Rozsda és csont" című drámában) szintén hatásos, és kellően kiismerhetetlen, végső metamorfózisától alaposan
kiverhet bennünket a víz. A film atmoszféráját a számos természeti képpel
tanítani kellene (különösen manapság a tengerentúlon), végig valamilyen csendes
iszonyatot hordoz magában, ami az utolsó néhány percre ordítássá változik. Van
Hees filmje igazi intellektuális horror, amely eközben az érzékekre is hat.
Csalódás, kudarc, az élet értelme, szerelem, szexualitás, borzalom… és egy új
kezdet?
A dvd az IFC Films
színvonalas kiadványa remek képpel és hanggal, előzetessel, és vagy húszpercnyi
kivágott és rontott jelenettel.
Végeredmény: Ijesztő, szürreális mestermunka, igazi "must-see"
A film: 10 pont
A dvd: 10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése