A bennem lakó szörnyeteg/The Beast
Within (1982)
Egy házaspár autója
lerobban. Hogy a horror alapfelállása teljes legyen, ehhez vegyük hozzá, hogy
egy kisváros közelében történik mindez, éjszaka, a néptelen országúton és az
erdőtől pár lépésnyire. A férj visszamegy a városkába vontatóért, feleségét az
autóban hagyja. Szinte adja magát a lehetőség, hogy a kocsiban maradt hölggyel
történik valami, és lőn: a pár nagytermetű pincsikutyája kikéredzkedik, de már
nem jön vissza. A gazdasszony nem tud mit tenni, utánanéz a kutyulinak, de
vesztére: miután a kutyusból megmaradt cafatokat azonosítja a földön, őt is
megrohamozza valami nagy szőrös izé. A lényszerűség leteperi a nőt, és
megerőszakolja. Tizenhét év múlva a kis erdei intermezzo gyümölcse hirtelen
kórházba kerül, de az orvosok tanácstalanok. Lehet, hogy a szó szoros
értelmében is szörnyszülött tinédzser fiúban valami növekszik?
A válasz természetesen igen,
és ez az izé elő is tör egy óvatlan pillanatban, ráadásul igencsak
figyelemreméltó effektusok segítségével. A rossz hír azonban az, hogy ez
Philippe Mora filmjének egyetlen színvonalas jelenete. Ami ezen a
metamorfózison kívül van, az egy blőd történet, kiszámítható fordulatok,
trash-jelleg és klisés karakterek egész sokasága. Menjünk sorban: a történet elég
gyenge, és már a legelején elveszti komolyságát azzal, hogy házaspárunk
tizenhét év elteltével csak úgy visszakocsikázik a kisvárosba, ott meg mindenki
egyből vágja a témát, hogy mi is történt ennyi idővel ezelőtt. A tinédzser
ezután gyilkolászni kezd, de nem túl eredeti módon: egy férfit egy
áramfejlesztőre ejt, egy másikat vámpír módjára nyakon harapdál, a metamorfózis
után meg jobbára csak marcangol. A karakterek egyhangúan idétlenek, a
házaspárnak fel sem tűnik, hogy fiacskájuk időnként felszívódik, és véletlenül
mindig pont ilyenkor hal meg egy környékbeli. Az ügyeletes szőke lányka - aki
persze első látásra beleesik a nem túl attraktívan grimaszoló tinédzserbe -
kötelező kellék, ahogyan apja is, aki végig ugyanazt fújja (aki izélgeti a
lányát, azt megöli, megfojtja, kibelezi és még le is lövi - ez utóbbi
alátámasztására az idő nagy részében egy ócska mordállyal hadonászik),
mindehhez pedig közepes szint alatti alakítások párosulnak. A fiú-lényt játszó
Paul Clemens például többnyire gyalázatosan grimaszol és vicsorog - a
legnagyobb baj az, hogy olyankor is, amikor éppen az időjárásról, vagy
hasonlókról beszélget valakivel.
Összességében tehát (a nagy
átalakulós effektelést leszámítva) mindenben vonal alatti nívót hoz az
erőszakolós Beast, egyfajta erőltetett átmenet a farkasemberek, az Alien és egy
kalap horrorklisé között (1982-ben mondjuk nem csoda, hogy ilyen példákból
merítettek). A filmet végképp aláássa a kiszámíthatóság (szinte mindenkiről ki
lehet találni, hogy élni, vagy meghalni fog-e a végére), az egyhangúság
(karakterek bénázása, értetlenkedés, Clemens grimaszol, gyilkosság. Újra
bénázás, újra grimaszol Clemens, újabb gyilkosság stb.) és a véres tartalom
ellenére is kisiskolás dramaturgia, mely a nyolcvanas évek horrorjainak egyik
legfőbb negatívuma volt. A vérengzést egyébként sok helyen alaposan
megkurtították, így például nemrég az MGM mozicsatornán majdnem minden
keményebb jelenetet eltávolítottak a filmből (itt tartunk: már egy mozicsatorna
is darabolja a műsorát…).
Végeredmény: A nyolcvanas évek egyik felesleges epizódja
A film: 3
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése