28 nappal később/28 Days Later (2002)
Jim hirtelen felébred a
kórházban. Az épület teljesen üres, mint ahogy az utcában sem tűnik fel senki.
Még komolyabbnak látszik a helyzet, amikor kiderül, hogy egész Londonban nincs
egy lélek sem, csak a káosz nyomai a köztereken. Amikor az egész napos
bolyongás után Jimet néhány őrjöngő alak veszi üldözőbe, már nyilvánvaló, hogy
a habzó szájú, gyilkolásra kész emberi roncsok elől a lakosság menekült, amerre
tudott, és csak néhány túlélő rejtőzhetett el a városban. Jimet Mark és Selena
menti meg, akik elmondják a tényeket: egy vírus tört ki a városban, az emberek
megfertőződése húsz másodpercig tart abban az esetben, ha nyál, vér, vagy
harapás éri őket egy fertőzött részéről…
Danny Boyle filmjének első
fele több, mint kitűnő. A hosszú, nyugodt beállítások a kiürült Londonról, az
éppen véget ért őrjöngés, gyilkolás nyomai, a baljóslatú csend mind-mind részei
ennek a kolosszális apokaliptikus víziónak. Aztán megismerkedünk a
karakterekkel, akik egyszerű hétköznapi emberek. Egyetlen céljuk a túlélés, bár
családjukat mindannyian elvesztették. Izgalmas és drámai jelenetek követik
egymást, és a film nézője tényleg borzasztóan szeretné tudni, hogy mi lesz
ezeknek az embereknek a sorsa, vagyis milyen irányba halad tovább a történet.
Hőseink (most már négyen) nemsokára elhagyják a nagyvárost, és egy
feltételezett katonai csomópont felé veszik az útjukat.
És ekkor a forgatókönyv
sajnos eléggé rossz irányba fordul. Mert mit kapunk ezután? Egy rakás kanos
kommandóst, akik mindenáron nőt akarnak, és George A. Romerót minden
mennyiségben. Lehet azt mondani, hogy a neves rendezőre és zombi-mesterműveire
utaló jelenetek csak tisztelgések, de akkor is megállapítható, hogy túl sok az
ismerős elem. „Dawn of the Dead” vég nélkül, de sorra kerül a „Day of the Dead”
elfogott zombija is, hogy a keménykedő katonákról ne is beszéljünk. Más
szempontból is csalódás a szkript második fele. Elveszítjük az apokaliptikus
látomást, kapunk egy helyszínt, ahol a fertőzötteknek - a történet központi
alakjainak! - szinte már nincs is szerepe, a helyükre katonai klisék lépnek,
kiszámítható végkifejlettel (a klisékhez: egy katona éppen lelőné a kórt belül
is elterjesztő - nevezzük így - zombit, amikor a fegyvere véletlenül pont ekkor
beragad, és csak felfelé tud lőni… jujj.). Ennek a periódusnak egy igazán
értékelhető epizódja van, mégpedig Jim átalakulása, aki végül már szinte
fertőzöttként cselekszik, Selena nevű túlélőtársa egy ízben néhány másodpercig
meg is akarja gyilkolni. Ez azonban nem feledteti el a forgatókönyv
vékonyodását. Nagyon kíváncsi voltam a londoni jelenetek alatt, hogy merre tud
ez a film elindulni, pláne befejeződni. Így utólag azt tudom mondani, hogy kár,
hogy azt választotta, amit választott.
Sokan felrótták a betuszkolt
happy endet is (készült pesszimista befejezés is, de „természetesen” azt inkább
mellőzték), de véleményem szerint Boyle filmje ott hibázik, amikor elveszíti
szem elől az első háromnegyed órában remekül működő aspektust. Nagyon nagy kár,
hiszen csodás a zene, a fényképezés, ijesztő a látvány, az ember tényleg
halálra rémülten gondol bele a látottak alapján, hogy vajon mit tenne hasonló
helyzetben. És azért is kár, mert Boyle a film első fele alapján a legjobb úton
volt afelé, hogy a legújabb kor talán legszínvonalasabban vászonra vitt
apokalipszis-látomását alkossa meg. Amit elért, így, ebben a formában sem
lebecsülendő, de jóságos ég, még mi is lehetett volna belőle?
A dvd (a feliratos, első
kiadás) tökéletes fapadizmus, és az nagyon fájt, Tisztelt Fordító
Úr/Hölgy/Program, amikor ezt tetszett írni a Selena által mondott (Jim baseballütőjére tréfásan utaló) Babe Ruth-ra: „Gyerünk babám, Ruth!”
Végeredmény: Hatásos apokalipszis, amely felejthetetlen is lehetett volna
A film: 7
pont
A dvd: 5
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése