A bérlő/La Locataire /The Tenant
(1976)
Trelkovsky (Roman Polanski)
boldog. Miért is ne lenne, hiszen éppen most talált kiadó lakást egy
sokemeletes, tekintélyt parancsoló házban. Szerencséje is van, hiszen az előző
bérlő, egy Simone Choule nevű hölgy úgy döntött, hogy eleget élt, és kiugrott
az ablakon. Szegény, azóta is a kórházban fekszik tetőtől-talpig begipszelve,
élet és halál közt. Az új szomszédok (köztük Melvyn Douglas) ugyan
figyelmeztetik az új bérlőt, hogy tilos bárminemű hangoskodás, meg nem engedett
viselkedés a házban, de ezek csak szavak; Trelkovsky tudja, hogy amint becsukta
maga mögött új lakása ajtaját, övé a világ. Vagy mégsem? Vajon mit keres a
szekrény mögött talált lyukban egy emberi fog? Vajon miért áll mindig egy-egy
rejtélyes figura a túlsó oldalon lévő mellékhelyiség ablakában, és nézi a
falat? Elképzelhető, hogy Simone Choule nem magától esett ki az ablakon?
Trelkovsky nemsokára minden kérdésre választ kap, de lehet, hogy ezeket a
válaszokat már fel sem fogja…
A Roland Topor regénye
alapján készült filmmel Roman Polanski megalkotta a szürreális őrület egyik
csúcspontját. Mindamellett, hogy számos jelenet nagyon ijesztő (néhány francia
forrás szerint benne van a tíz legijesztőbb film között), Polanski a film
központi témáját a szürreális és rémisztő elemek mellett hétköznapi eszközökkel
is demonstrálja. A központi téma természetesen nem más, mint az, hogy hogyan
veszíti el az ember (Trelkovsky) a személyiségét, milyen külső hatások (a
lakótársak terrorja, Simone Choule szellemének jelenléte az üres lakásban) érik
a komplett őrültségi állapot eléréséig. Az említett hétköznapi eszközök közé
tartozik például az, ahogy Trelkovsky a kávézóban csak elődje
cigarettamárkájából kap, vagy ahogy képtelen normális, és egyáltalán szexuális
kapcsolatot teremteni a szimpatikus Stellával (Isabelle Adjani ronda
szemüvegben, újabb zavaró hatásként).
Ám mivel mégiscsak
horrorthrillerrel van dolgunk, az ijesztő jelenetek sem hiányozhatnak. Polanski
ezeket jó érzékkel gyakorta szürreális eszközökkel oldja meg (Sven Nykvist
kamerája ilyenkor a legnagyszerűbb), és ez különösen a befejezésnél fizetődik
ki, amikor az őrület a tetőpontjára hág.
Polanski egyébként a filmben
színészként sem utolsó, remekül alakítja a félszeg, ámde rokonszenves, később
pedig a fortyogó vulkánhoz hasonlóan kitörni készülő Trelkovskyt.
Bár igazából a „The Tenant”
Polanski kevésbé (el)ismert filmjei közé tartozik, a hatása ugyanolyan
elsöprő, mint legnagyobb sikereié (annyira, hogy nálam előkelőbb helyre van
rangsorolva az életműben, mint a „Chinatown”). A „The Tenant” Polanski újabb
bemerészkedése a horror területére a „Rosemary…” után; amíg 1968-ban az Ördög
létezését, addig 1976-ban a minket körbevevő emberekben (és egy kicsit a
magunkban) lévő Gonoszt kutatta. És még valami: amíg a „Rosemary…” révén az
utolsó másodpercekben bevillanó sátáni szempárra, addig a „The Tenant”-ből a
múmiaszerű, tehetetlen emberi test torkából feltörő üvöltésre fogunk emlékezni
egész életünkben.
A film szerencsére megjelent
dvd-n Magyarországon az (azóta ki tudja, hová lett) Paramount-csomagban, egy
árva extra nélkül, de legalább tiszteletre méltó minőségben.
Végeredmény: Egy újabb Polanski-remekmű
A film: 10
pont
A dvd: 7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése