A Hammer erotikus vámpírtrilógiája
(1970-1971)
A hetvenes évtizedbe
fordulván a Hammer fejesei úgy döntöttek, hogy kitartó nézőiket néhány olyan
produkcióval lepik meg, amelyben szexis, lenge öltözetű vámpírhölgyek más,
szintén lenge öltözetű hölgyeket (is) harapdálnak. A dologból végül egy nem
hivatalos trilógia kerekedett, melynek első darabja, a
The Vampire Lovers (1970)
talán a legjobb mind közül.
A történet nem túl bonyolult: adva van egy grófnő, és bájos útitársnője, aki
egyben a lánya is; a grófnő ilyen-olyan indokkal lovagias, gazdag úriembereknél
hagyja a lányt, aki szépen összebarátkozik a helyi fehérnéppel, és bűvkörébe
vonja őket. Mindez persze egy idő múlva harapásokkal és halálesetekkel párosul,
de néhány okosabb egyénnek a szereplők közül csak beugrik, hogy tenni kéne
valamit, ezért felkeresik a harapásokat osztogató hölgy koporsóját.
Egyszerű,
de hatásos forgatókönyv, rutinos rendezés (Roy Ward Baker, Hammer-specialista)
és remek szereplők, akik közül nagyon jó a sajnálatos módon nemrég elhunyt
Ingrid Pitt, és jelen van Peter Cushing is, bár állítólag ő csak az utolsó
percekben ugrott be a stábba (a film közepét ki is hagyja, csak az elején és a
végén tűnik fel). Első ízben találkozhatunk a listán Jon Finch nevével (aki egy
évvel később valami elképesztőt nyújt majd Polanskinál), de az összes szereplő
lányka is vonzza a tekintetet. Mindent egybevetve remek kis Hammer-horror, és nagyjából
ez mondható el a második részről is, amely a
Lust for a Vampire (1971)
címet viseli. Bár ez a film
gyengécskén kezdődik, a befejezésre jól összerázódnak a dolgok. Egy igen művelt
férfiú tanári állást vállal egy lányiskolában (melynek úgy kábé ha tíz
növendéke lehet), csak hogy kiderítse, a környéken ki vámpírkodik. Bár
kezdetben az egészet csak babonának tartja, kis idő múlva rá kell jönnie, hogy
az egyik gyönyörű, szöszke tanítványa a vámpír, aki buzgón harapdálja a
környékbelieket. Kellemes effektek, nagyon jó befejezés egy lángoló épületben,
bár a szereposztás gyengébb (Peter Cushing beteg nejére hivatkozva elutasította
a részvételt, Ingrid Pitt meg nemes egyszerűséggel egy nagy nudlinak nevezte a
forgatókönyvet, és már ott sem volt), és egy ideig elég döcögős a cselekmény,
hogy finoman fogalmazzak. Az erotikát itt Pitt híján az iskola leányzói
szolgáltatják néhány félmeztelen jelenettel, de látnivaló, hogy Jimmy Sangster
rendező különösebben nem lelkesedik az érzékiségért, az elején túlesik a cicik
döntő részén, és utána igazából már a megszokott hammeres stílus dominál. Összességében
nem rossz a „Lust for a Vampire”, de nem éri el elődjét.
A harmadik, és egyben utolsó
tárgyalt „női” Hammer-horrorunk
Az ikrek és a gonosz /Twins of Evil
(1971)
magyar címen itthon is
forgalmazásba került feliratos vhs-en az Intervideo jóvoltából. Weil bácsi
(Peter Cushing) unokahúgai megérkeznek, egyikük rögtön elcsábul a környéken
fehérnépet, olcsó élvezeteket hajkurászó Karnstein gróf irányába, másikuk
viszont otthon ül, és próbál rendes, istenfélő, erkölcsös életvitelt folytatni
(de azért eközben kénytelen falazni testvérkéjének, annak éjszakai kilengései alatt/miatt).
Karnstein egyébként érdekes figura: szeret parasztlányokat a Gonosznak
feláldozni, és eme tevékenysége egyszer olyan hibátlanul sikerül, hogy ő maga
is vámpírrá változik. Karnstein ezután gyorsan vámpírizálja az őérte rajongó
Weil-unokahúgit, és ezzel jól magára haragítja a nagybácsit, aki egyébként is
pikkelt rá, és aki professzionális boszorkány/vámpírüldöző, a „Testvériség”
nevű, szép lányokat máglyán elégető szervezet tiszteletbeli elnöke…
A Hammer-vezérkar 1971-ben
úgy döntött, hogy a soron következő kosztümös horrorban Playboy-lányokat fog
szerepeltetni. Az elhatározást tett követte, és gyorsan leszerződtették a
Collinson-ikreket a főszerepekbe. Érdekes módon mindehhez képest kevés a
meztelenség, csak az egyik iker villant meg magából egy keveset, a középpontban
a tipikus Hammer-fordulatok állnak. (jóképű pozitív hős - itt David Warbeck -,
gonosz vámpír, egy kevés perverzió, nagy adag vallásosság). Az ikrek egész
tűrhetően alakítanak, bár ez csak vizuális megközelítésből igaz, hiszen
mindkettejük hangját lekeverték a kész filmből. Akadt más apróbb nehézség is,
Dennis Price (Dietrich alakítója) például folyamatosan rosszul volt forgatás
közben.
A befejezés ismét sikeres
(mint általában Hammeréknél), kapunk lefejezést, karó szívbe szúrását és
többnyire pergő ritmust, ami pozitívum, hiszen a Hammer-produkciók általában
kissé leülnek középtájon.
Szívből ajánlom tehát ezt a
Hammert is, összességében teljesen pozitívra értékelhető szűk másfél órát
hozott össze John Hough rendező. Peter Cushing rajongóinak pedig kötelező a
megtekintés, elvégre kedvencük - nem meglepő módon - magasan a legjobb dolog a
filmben.
Végeredmény: Hammer-rajongóknak kötelező, de másoknak is ajánlott trilógia
A filmek:
9, 7 és 8 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése