A kislány, aki az utcánkban lakik/The
Little Girl Who Lives Down the Lane (1976)
A címben szereplő kislány
(Jodie Foster) apjával lakik együtt egy emeletes családi házban. Ha látogató
érkezik, a lány ajtót nyit - és közli, hogy apja nincs otthon. Vagy dolgozik.
Vagy elutazott. Vagy bármi. Lényeg, hogy az apukát senki sem látja, csak a
lányát, aki úgy él a házban, mint egy felnőtt. A furcsaságok szemet szúrnak a
városka többi lakójának is, így például egy hírhedt, behízelgő modorú
rosszfiúnak (Martin Sheen), akinek némi vélt vagy valós gyermekmolesztálás is
van már a számláján. És vajon mit rejt a családi ház pincéje?
A film, amelynek
történetéből úgy tűnik, minden kitalálható. Thrillereken, horrorfilmeken
edződött agyunk bizonyára már némi sejtéssel bír arról, hogy mi lehet a
pincében, az apuka miért nem tud lefáradni a dolgozószobájából, vagy a
hálószobából. Tiszta sor, gondolnánk, és én is úgy kezdtem Nicolas Gessner
kanadai-francia koprodukcióban készült filmje megtekintéséhez, hogy annyit
tudtam a történetről, mint amennyit fentebb én is vázoltam. Még csak közelében
sem járunk a megoldásnak, bármire is gondolunk, egyszerűen kitalálhatatlan -
olvastam még a filmről, úgyhogy e gondolatokkal is a fejemben nagy reményekkel
figyeltem minden apró részletre. Nos, lehet, hogy én vártam túl sokat,
elképesztő meglepetéseket, vagy túl sok horrort és thrillert nézek, de én az
égvilágon semmi váratlant nem észleltem Gessner filmjében. Az történik, amire
edzett agyunkkal számítunk, azért nem szerepel az illető, azért van egyedül a
kis Jodie és az van a pincében. Meglepetés, megdöbbenés, kitalálhatatlan
fordulat: semmi, nulla, zérusérték. És a vicc az, hogy tulajdonképpen mindez
nem annyira érdekes, hiszen jól lehet szórakozni az eseményeken. Sheen elég
ijesztő, remek párbeszédek vannak, mint ahogy vígjátéki elemek is… és itt van
nekünk Jodie Foster, aki a hátán viszi az egész produktumot. Foster e filmben
is maximálisan bizonyítja, hogy ő volt az egész hetvenes évtized legfotogénebb
gyerekszereplője, aki emellett színészileg is kiemelkedőt nyújtott. Az alkotó
stábnak is a „fotogénebb már nem is lehetne” juthatott az eszébe Fosterre
nézve, ezért gyorsan belecsempésztek egy meztelen jelenetet is a filmbe (sőt, a
producerek egyike még többet is akart), de hiába: Foster mereven elzárkózott az
ötlettől (az ominózus producert elmebetegnek nevezve), ezért nővére, Connie Foster
testdublőrködött a helyén az ominózus jelenetben. „Nem hiszem, hogy valaha is
csinálni fogok ilyesmit” - tette még hozzá a témához Foster, aki ekkor még nem
sejtette, hogy a „Csapdában”, és a „Nell…” című filmekben csinálni fog
ilyesmit.
A (mű)meztelenség és a
felnőtt tartalom ellenére a „The Little Girl…” érdekes módon PG besorolást
kapott, ami azért nem volt túl gyakori a hetvenes évek második felében horrorfilm
esetében.
Összefoglalva, teljesen
rendben van a film, de véres jelenetekre egyáltalán ne számítsunk, egy
lefegyverzően profi Jodie Fosterre, és egy érdekes karaktertanulmányra viszont
annál inkább. A meghirdetett kiszámíthatatlanság ezzel szemben teljességgel
kamu, és ez azért kisebbfajta csalódás.
Végeredmény: Csendes, de annál színvonalasabb horror remek főszereplővel
A film: 8,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése