Beatrice Cenci (1969)
A gazdag és hatalmas
földesúr, Cenci egy igazi vadállat. Leginkább családja sérelmére követi el
gaztetteit, nem kímélve saját lányát, Beatricét sem. Pedig Beatricének tervei
vannak: beleszeret egy szolgálóba, majd amikor látja, hogy apja elnyomása és
gonoszsága ellen már nem lehet védekezni, úgy dönt, hogy apácaruhát ölt, és
kolostorba vonul. Egy napon (vagy inkább éjszakán) azonban a rettegett uraság
elhalálozik. Mindenki, így a hatóságok is gyorsan rájönnek, hogy itt bizony
gyilkosság történt, és nemsokára be is börtönzik a család tagjait, mint első
számú gyanúsítottakat. Vajon tényleg a család tagjai gyilkolták, gyilkoltatták
meg Cencit? Ha igen, pontosan mi minden vezethetett idáig?
Természetesen minden
kérdésre választ kapunk, így megtudjuk többek között azt is, hogy Cenci
külföldön tartózkodó fiai halálát ünnepelte (mondván így legalább nem kerülnek
több pénzébe), amikor meghalt. Beatrice, ahogy illik, gyászruhát öltött a hír
hallatán, és ez módfelett felidegesítette apját, aki ekkor a legrémesebb bűntettől
sem riadt vissza, amit egy apa a lánya ellen elkövethet. Cenci tehát nemsokára
halott, a hatóságok pedig az ekkor szokásos eszközöket alkalmazták a gyanúba
kevert családtagokon, nevezetesen a kínvallatást. A legkegyetlenebbül a
szolgával bánnak (aki ugye Beatrice szerelme, a gyanú szerint bűntársa), de
kijut a jóból a többieknek is. Persze talán mondanom sem kell, hogy a hatóság
túlbuzgó igyekezete mögött is a pénzéhség áll.
A később zombijairól
elhíresült Lucio Fulci rendezte ezt a 16. századi Itália földjén játszódó
filmet, mely besorolható az exploitation-darabok közé, de valójában én inkább
drámának nevezném. Drámának, méghozzá egy rendkívül jól megrendezett, tudatosan
felépített, a flashback-eket meglepően éretten felhasználó, intelligens
drámának. Fulci mindig eltalálja, hogy hogyan adagolja a feszültséget, a
történet remekül megírt, és a hangsúly nem blőd középkor-kliséken (minél több
szex és vér) van, hanem a színfalak mögött lezajló hatalmi intrikákon, és a
karaktereken, melyek változatosak, és nagyon jól kidolgozottak. Ilyen karakter
például a Tomas Milian játszotta szolga, aki élete utolsó percéig sem tagadja
meg úrnőjét; a brutális és öntörvényű apa (George Wilson), akihez hasonló
történelmi figurát nem nagyon látni; vagy itt van maga a címszereplő (Adrienne
Larussa), aki kilátástalan helyzetéből egy ravasz terv segítségével próbál
kitörni.
Mindez persze nem jelenti
azt, hogy Fulci filmje nem brutális és véres. Kapunk azért kerékbetörést,
meztelen test különböző fogókkal való fogdosását, védtelen ember kutyákkal való
széttépetését, de maga Beatrice is kap a fejére valami satuszerűséget a
kínvallatása során. Nagyon jók a szereplők: Larussa szépsége és bánatos, sokat
megélt és eltűrt szemei tökéletes Beatricét eredményeznek; Milian remek, mint
önfeláldozó szolga, de az ő segédje, a nagydarab fickó is emlékezetes.
És még egy nagyon fontos
dolog. Fulci eme filmjéből szinte sugárzik a hitelesség. Itt nem száz
százalékig a jelmezekre gondolok (történészek és egyéb szakik biztos be tudnák
bizonyítani, hogy X jelenet Y jelmeze nem ebből a korból való, hanem Z évvel
későbbről/korábbról), hanem arra, hogy itt bizony hús-vér 16. századi embereket
látunk, nem csupán jelmezekbe bújt színészeket. Szinte érezni lehet a film
nézése közben a porszagot, az emberekről ömlő verítéket, vagy az épületek,
helyiségek atmoszféráját. Sajnos manapság egyre több régmúltat felidézni
próbáló produkcióra a sterilség a jellemző, érezzük, hogy berendezett
stúdiókat, vagy számítógépes effektusokat látunk. A „Beatrice Cenci”-ből ezzel
szemben árad az autentikusság, minden percben elhisszük, hogy ezek az emberek
több évszázaddal ezelőtt éltek.
Bár Lucio Fulci nevéről nem
valószínű, hogy bárkinek is elsőként a „Beatrice Cenci” jutna eszébe (mondjuk a
„The Beyond” helyett), én mindenképpen kötelező programként ajánlanám ezt a
művet. Ha bárki időt szakít rá, hogy megnézze, legkésőbb a megható, és egyben
megrázó befejezésnél látni fogja, hogy a rendező egyik legjobb filmjével van
dolga.
A dvd-kiadás nagyon színvonalas:
képgaléria, trailer, infók, szép kép, angol, német, olasz hang (német
felirattal): és mindez teljesen vágatlanul. Ezt azért is fontos kihangsúlyozni,
mert egyrészt német kiadásról van szó (és ők ugye imádnak vagdosni), másrészt
van egy szintén német, 19 perccel megcsonkított kiadvány is, ami szerintem egy
lyukas garast sem ér. Egyébként ha valaki e vágásokról szeretne tájékozódni,
annak szíves figyelmébe ajánlom a schnittberichte.com nevű oldalt, itt képekkel
és szöveggel minden megtalálható a cenzor bácsik-nénik alapos munkájáról.
A dvd-t mellesleg (ha
beruházunk rá) több címlapváltozattal is ki lehet választani; amit az
előbbiekben jellemeztem, az egy nagyon szép könyvszerű kiadás, melyen a zöld és
a sárga szín dominál, és hála a Teremtőnek a hatásvadász német cím („Die Nackte
und der Kardinal”) csak egészen apró betűkkel szerepel rajta.
Végeredmény: Egy remek Fulci-film
A film: 10
pont
A dvd: 10
pont, annak a kedvéért, akinek nagyon hiányzik az angol felirat: 9,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése