Az éhség/The Hunger (1983)
John és Miriam vámpírok.
Emellett szeretők is, akik „örökkön örökké” szeretik egymást. John-t Miriam
iránta érzett szerelme tartja életben, és ez elég nagy problémát jelent akkor,
amikor Miriam hirtelen látványos érdeklődést mutat egy fiatal doktornő irányában,
aki ráadásul az öregedés folyamatát kutatja. Vajon a kihűlőben lévő szerelem a
két vámpír közt John halálát jelentheti? És sikerül-e Miriamnak elcsábítani a
doktornőt?
„Az éhség” az egyik
legkülönösebb vámpírfilm, ami valaha készült. Figurái mind tragikusak, és
gyakran szörnyű dolgokat művelnek, mégsem lehet őket gyűlölni ezekért. A film
véres, erotikus, tehát rendelkezik mindennel, ami egy vámpírtörténet
velejárója. Hogy miért különös? Két okból is, az egyik stilisztikai, a másik
hangulatbeli. A mű hangulata sivár, minden képkockáról végtelen szomorúság
árad, és erre a szintén cseppet sem pozitív fordulatokat tartogató történet
(például egy életre, „örökkön örökké” szóló szerelem a szemünk előtt hullik
darabokra, végzetes kimenetellel) csak rásegít.
A stilisztikai ok a rendező
személyében keresendő, aki nem más, mint Tony Scott. Scott a videoklip-iparból
érkezett, de aki ezt nem tudta volna, már filmje első képkockáiból rájöhet.
Feszes vágások, művészi beállítások tipikusan nyolcvanas évekre jellemző
optikával - mintha például egy Duran Duran klipet néznénk, csak bő másfél
órában.
És hogy mennyire működik
mindez? Ragyogóan. Az öncélú beállítások tökéletesen illeszkednek a
vámpírkarakterekhez (mindketten zenélnek, sőt, zeneórákat is adnak), a kitűnő
ízléssel válogatott, gyönyörű klasszikus kísérőzene mindezt emlékezetesen festi
alá és a vér is már-már művészien folyik. Ugyanis véres film is „Az éhség”, nem
is kicsit: a kötelező áldozatok mellett (a vámpírok portyázásának termése)
megrázó gyilkosságban is van részünk, mégpedig akkor, amikor az egyik vámpír
(talán féltékenységből? Talán mert halála percét közelinek érezte?) elvágja a
torkát a bőbeszédű, hegedülni tanuló diáklánynak.
A szereposztás legalább
annyira különleges, mint amennyire unikum maga a film is. David Bowie és
Catherine Deneuve a két vámpír, Susan Sarandon a doktornő. Hármójuk közül
értelemszerűen a sok szörnyűséget, és józan ésszel felfoghatatlan dolgot átélő
Sarandonnak van a legtöbb színészkednivalója. Deneuve, a francia nagyasszony
furcsa választás, ám egyben jó is, hiszen egy merev, kevés érzelmet eláruló
személyt kell játszania. Ugyanez illik Bowie-ra is, aki azonban bőven
túlteljesít, és talán a legemlékezetesebb a trióból. Bowie a legutolsó cseppnyi
tragédiát is sikeresen csempészi bele figurájába (megrázó az öregedési
jelenet), és még több mázsa sminkkel az arcán is bravúros.
A film régen megjelent
itthon vhs-en, a dvd (h)őskorában pedig a Warner Home Video adta ki fapados
változatban. A vhs-en természetesen magyar hang volt (méghozzá remek: Sáfár
Anikó, Máté Gábor, Andresz Kati), viszont teljes kép, ami - mondjuk ki - jól
tönkrevágta a nem kevés látnivalót, hiszen „Az éhség” elsősorban egy vizuális
élmény. A dvd szélesvásznú (aki esetleg látta anno magyarul, és összefut vele
manapság a TCM-en, az elcsodálkozhat, hogy milyen szép és más widescreenben a
film), de persze ekkor még magyar szinkron nem volt hozzá.
Végeredmény: Utánozhatatlan, különös hangulatú, egyedi vámpírfilm nagyszerű látványvilággal
A film: 10
pont
A dvd: 7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése