Az erőd/The Keep (1983)
Egy román falucska a hegyek
között a második világháborúban: német katonákból álló konvoj érkezik a helység
elfoglalására. Bár elvileg szövetségesek, a németek nem bánnak kesztyűs kézzel
a lakossággal. A konvoj vezetője (Jürgen Prochnow) egy kriptaszerű erődítménybe
szállásolja el embereit, bár a hely gondnoka, egy idős úriember figyelmezteti
őket, hogy méretes hibát követnek el ezzel a lépéssel. És lőn: a németek
elkezdenek fogyatkozni, akit éjszakai őrségbe raknak, abból valami felismerhetetlen
massza marad. Nemsokára újabb figurák lépnek be történetünkbe: egy szadista
náci (Gabriel Byrne), egy idős orvos egy koncentrációs táborból (Ian McKellen),
az öreg lánya (Alberta Watson) és végül egy titokzatos idegen (Scott Glenn). A
fő kérdés azonban továbbra is: vajon mi rejtőzik az erőd mélyén?
Bizony, ez az a Michael
Mann. A „Szemtől szemben”, „A bennfentes”, „Az utolsó mohikán”, „Az erőszak
utcái” rendezője, aki manapság Tom Cruise, Jamie Foxx, Al Pacino, Robert De
Niro, Russell Crowe instruálója a kamera mögött, 1983-ban rendezte ezt a
nácihorrort.
„Az erőd” számomra a nagy
ellentétek filmje. Eltelik körülbelül húsz perc a filmből, csak ámulok-bámulok,
és azon gondolkodom, hogy ez a rendező nem tud hibázni. Remek atmoszféra,
Jürgen „Das Boot” Prochnow jelenléte és az a jelenet, melynek során az őrségben
lévő német ezüstkapirgálás közepette elhalálozik: mindez zseniális. Aztán a
film lecsendesedik, új szereplők jönnek, és a varázs sajnos már nem tér vissza.
A stábra egy rossz szavam nem lehet, a forgatókönyvre viszont annál inkább.
Nagyon nagy kár, hogy az egész végül arra megy ki, hogy egy piros szemű izé és
egyik „jófiú” karakterünk toszogatja egymást, miközben az az izé folyékonyan
beszél angolul. Lehet, hogy mivel sokáig volt bezárva a kriptába, unalmában
elővett egy nyelvkönyvet, és bemagolta? Még ha nem is törődnénk ezzel a zavaró
tényezővel, akkor is elég illúzióromboló. Scott Glenn figurája számomra
teljesen feleslegesnek tűnt, szerepét bárki átvehette volna, akár a falu
oldalára állt Prochnow is (ehelyett inkább elvesztegetik a film második felére,
egyszerűen nem tudnak már mit kezdeni vele).
Nagy kár, hogy Mann nem
bízott a megfoghatatlan, láthatatlan rettenetben (abban, ami olyan remekül
indítja a produkciót), és létrehozott egy nagyon is megfogható szörnyet, amiből
a mai tinihorrorokban annyit létrehoznak egy laptopon a kávészünetben. Nagyon
nagy kár, mivel a sztori eredeti lenne, a színészgárda elsőrangú és az a
jelenet, amelyben az egyik őrtől távolodik a kamera az iszonyatos mélységbe az
erőd belsejében, egyszerűen lélegzetelállító. Csak sajnos a forgatókönyv
vékonyodik egyre, annyira, hogy a finálé során már szinte nem is látszik.
Végeredmény: Egy zseniális rendező kevésbé sikerült filmje
A film: 5
pont
A "nagyon nagy kár" kezdetű mondat tök igaz! Megfoghatatlan jó fura film: gyenge, helyenként szánalmas, így érzi az ember, miközben nézi, mégis megfogja, és valahogy feledhetetlenné válik...
VálaszTörlésIgen, mint fent is írtam, Mann-t nagyon nagyra tartom, a 90-es években szerintem benne volt a rendezői top 3-ban (bár ez díjakban annyira nem látszott). Érdekes belegondolni, hogy a 90-es években vajon bevállalta volna Az erődöt, valószínűleg miután egy alapos felturbózásnak vetette volna alá a forgatókönyvet, és a végeredmény kielégítő lett volna, igen...
VálaszTörlésJó hogy ide tévedtem, ma akarom megnézni remélem azért élvezhető lesz :)
VálaszTörlésMajd írd ide, hogy hogy tetszett :) Minél több vélemény, annál jobb...
VálaszTörlésOké csak erre a hétre tolódik a film.
TörlésMost nézem Böjtös Gábort sok cikkedben megemlíted, nem vagy fent véletlen a borzongás csoportban a facebookon?
TörlésIgen, sok régi írását publikálom itt, mert az eredeti blogot ő indította, csak máshol. Írtam is a Borzongásba :)
VálaszTörlésNevet kérhetek?
TörlésÉn írtam pl. a Bird Box-cikket legutóbb : )
VálaszTörlésA Ladytron zenekart én is nagyon csípem kedves Péter.?
TörlésAz meg nem kifejezés, hogy én mennyire : )
VálaszTörlés