David Cronenberg - tripla
Az úgynevezett biohorror
kanadai szakértője. Orvostudomány, kísérletek, az emberi test lehetőségei,
szexualitás - David Cronenberg kedvenc témái. Cronenberg a hetvenes években
kezdte nagyjátékfilmes pályáját, de igazi elismerésre csak az 1986-os „A légy”
(The Fly) után tett szert. Azóta gyártott autószexes kultfilmet („Karambol”,
1996), brutális gengszterdráma - groteszket („Erőszakos múlt”, 2005), de
megfilmesített egy Broadway-darabot is („Pillangó úrfi, 1993). Bár a
felsoroltak közül egyik filmért sem rajongok különösebben (sőt), mindenképpen
elismertem Cronenberg munkásságát mint olyan rendezőét, aki minden műfajban
következetesen kitart saját stílusa mellett, és aki a kassza csilingelése
kedvéért soha nem hódol be a konvencionalitásnak.
És akkor egy szép napon
összefutottam a rendező korai filmjeivel, melyeket a jó öreg hetvenes
évtizedben követett el, abban az évtizedben, amikor szárnyalt az észak-amerikai
kontinens filmeseinek képzelete, és jobbnál jobb művek születtek a legváltozatosabb
műfajokban. Cronenberg három filmje emelendő ki e korszakból, és meg kell
mondjam, e három film megtekintése után a fentebb felsorolt része a
filmográfiának igencsak alulmarad az összevetésben, legalábbis nálam (a
fanatikus „Karambol”-hívőknél gondolom azért erről nincs szó).
Cronenberg első rendezését,
a
Paraziták/Shivers aka. They Came From
Within (1975)
című horrort egy Robert
Fulford nevű újságíró így jellemezte: „Ezt a filmet látniuk kell, hogy
megtudják, milyen rossz, elvégre Önök fizettek érte.” Fulford e minősítésével
arra célzott, hogy Cronenberg ehhez a munkájához támogatást állami forrásból is
meríthetett. Az újságíró nem az utolsó volt a „Paraziták” gyalázóinak sorában,
így Cronenberg nemsokára azon találta magát, hogy újabb anyagi támogatást nem
kap, sőt, még egzisztenciája is veszélybe került. Szerény véleményem szerint
Fulford Úrnak nem lett volna szabad két Star Trek-epizód között a „Shivers”-t
választania esti programjául (bocs, Trekkerek), mert látnivalóan nem nagyon
tudott megbirkózni agyilag a látottakkal.
Adva van egy luxusszálloda,
ahol - jó pénzért - egy cég a létező legmagasabb szintű szolgáltatást és
kényelmet nyújtja. A lakók között vannak idősek, üzletemberek, orvosok,
szerelmespárok. Egyszer csak az egyik lakó, egy fiatal üzletember azt veszi
észre magán, hogy furcsa dudorok kezdenek nőni a testén. Kis idő múlva már egy
parazita dúlja fel a lakók nyugalmát, gyorsan szaporodik és egyre több embert
fertőz meg. Hogy milyen eredménnyel? Nos, az emberek hirtelen vad szexuális vágyat
éreznek…
A sztori remekül van
felépítve, a hangulat egyedülálló és Cronenbergnek filmje második felére igazi
klausztrofóbikus apokalipszist sikerül kreálnia, erős zombis beütéssel. Érdekes
módon a szexuális tartalom nem explicit, a meztelenség minimális, de azt a
bravúrt követi el rendezőnk, hogy így is egyik megdöbbentő jelenet sorjázik a
másik után. A cenzúra természetesen itt is lecsapott, volt, ahol a szűk másfél
órás filmet 77 percre butították le (jellemző a cenzúra vaskalaposságára, hogy
többnyire azt a jelenetet vagdosták ki különböző változatokból, melyben
orvos-főhősünket két meleg fazon kezdi molesztálni). És bár vérben és
gyomorforgató jelenetekben sincs hiány, a legdurvább kép talán az, amikor
egyszerre csak két minimális ruházatú, pórázon vezetett kiskorú mászik elő
négykézláb egy lépcsőházban - ma ezért valószínűleg X-es korhatár, plusz néhány
tucat feljelentés lenne a rendező és a producer jutalma, már ha egyáltalán bele
mernék tenni a jelenetet a kész filmbe.
A két évvel későbbi
Veszett/Rabid (1977)
tulajdonképpen ott
folytatja, ahol a „Shivers” abbahagyta. Cronenberg még jobban ráerősít a zombis
feelingre, és a kórt, a fertőzést minden nehézség nélkül kiteríti az egész
nagyvárosra. A főszereplővel talán egy árnyalatnyit jobban tudunk azonosulni,
mint a „Shivers” esetében, de valójában ez is nehéz, elvégre ő terjeszti a
fertőzést, bár eredendően nem tehet róla. Marilyn Chambers játssza a szóban
forgó fiatal nőt, aki egy motorbaleset után egy klinikára kerül, ahol
plasztikai műtétet hajtanak végre rajta. Chambers, aki ekkoriban a pornóiparban
dolgozott, meglepően jó alakítást nyújt, Cronenberg pedig a film végére a
szerepét igencsak drámaivá fokozza, egészen a végtelenül nihilista záró
képekig. Chambers szerepére egyébként Sissy Spacek is jelölt volt, ezért talán
nem véletlen az egyik kirakatban feltűnő „Carrie”-poszter. Cronenberg rendezése
még érettebb, mint a „Shivers” idején volt, és mindez odáig vezet, hogy a
„Veszett” talán a rendező legjobbja ebben az évtizedben, és a teljes filmográfiában
is minimum dobogós.
Rendezőnk hetvenes évekbeli
munkásságára a
Porontyok/The Brood (1979)
című, mára magát igen
kultikussá kinövő horrorfilmmel tette fel a koronát. A helyszín egy
magánklinika (mi más?), ahol Oliver Reed több tucatnyi pszichológiai esetet
kezel. Legújabb páciense Nola (Samantha Eggar), akinek férje (Art Hindle)
nagyon aggódni kezd, mikor kislányuk testén egy látogatást követően külsérelmi
nyomokat fedez fel. A nagy kérdés: mi zajlik titokban a klinikán, és miért lép
elő Nola az orvos kedvenc páciensévé? Hab a tortán néhány brutális gyilkosság,
melyet egy különös, törpenagyságú alak (vagy alakok?) követ(nek) el.
A „Porontyok” az itt
tárgyalt három film közül a legkonvencionálisabb szerkezetű: van egy pozitív
hősünk, akivel könnyű azonosulni, és aki a nézővel együtt ismeri meg apránként
az orvos és klinikája sötét titkait. A klasszikus horrorelemek is itt a
leghagyományosabban alkalmazottak, egy idős úriember esetét lehet itt példaként
említeni, aki hosszas felvezetés után halálozik el. Ez a jelenet egyébként
igazi rendezői bravúr: tudjuk, hogy az illetővel mindjárt valami rémes fog
történni, de így is alaposan meglepődünk (és jól megrémülünk), hogy a halál
melyik irányból érkezik.
A befejezés a
konvencionálisabb történetmesélés ellenére már igazán cronenberges, ahogy a
fenti két filmben, úgy itt is egy félresikerült bio-humán-xeno kísérlet
végeredménye tör elő kellően véres formában.
Igazi
seventies-horrorkincsekről van tehát szó, melyek közül kettő nemrégiben dvd-n
is megjelent hazánkban: a „Paraziták” és a „Veszett” duplalemezes és szimpla
változatban is megjelent audiokommentárral, interjúval és bónuszfilmmel az
extrák között. A Navigátor Film nagyon jó munkát végzett a két kiadással (csak
az a kár, hogy a „Paraziták” egylemezes verziója új borítót kapott).
Fájó hiány a dvd-piacon a
„Porontyok”, amely a kilencvenes években megjelent itthon vhs-en egy nagyon jó
szinkronnal (Oliver Reed - Gáti Oszkár, Samantha Eggar - Vándor Éva, Art Hindle
- Kautzky Armand), és még a mára már megboldogult magyar Cinema is írt róla,
nem valami hízelgően.
Végeredmény: Cronenberg-klasszikusok - aki a horrort szereti, ezeket is látnia kell
A filmek:
10 pont
A dvd-k:
10 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése