Drakula kétszer (1979, 1992)
Az alábbiakban két
Drakula-feldolgozásról lesz szó, az egyiket, Francis Ford Coppola művét
valószínűleg egy horrorrajongónak sem kell bemutatni, ellentétben John Badham
filmjével, amely még éppen belefért a hetvenes évtizedbe. Az összehasonlítás
tálcán kínálja magát az eltelt tizenhárom év ellenére is. Gary Oldman vagy
Frank Langella? Kate Nelligan vagy
Winona Ryder? Sir Laurence Olivier vagy Anthony Hopkins? Badham vagy Coppola?
És vajon miért választotta Coppola Keanu Reeves-t? A válaszok az alábbiakban…
1979-ben John „Szombat esti
láz” Badham kapta a megbízást, hogy rendezze meg a sztárokban bővelkedő
Drakula-filmet. A kulisszák elsőrangúak, a sztori szépen, lineárisan építkezik,
egészen egy akciódús fináléig, amely egy hajón zajlik le. A film legnagyobb
pozitívuma a főszereplő Frank Langella, aki itt a Tony-díjra jelölt
Broadway-szerepét ismétli meg, és aki ragaszkodott hozzá, hogy Lugosi Bélához
hasonlóan figurája mellőzze a vámpírfogakat. Szerelmeként Kate Nelligan már halványabb,
de rendben van, a nagy Sir Laurence Olivier pedig kissé vékonynak ható Van
Helsing-szerepéből hozza ki a legtöbbet. A mellékszereplők közül Donald
Pleasence-t érdemes megemlíteni, aki eredetileg Van Helsing lett volna, de
végül - mondván túl hasonló a Halloween Dr. Loomisához - megmaradt Dr.
Sewardnak. Összességében korrekt, izgalmas Bram Stoker-feldolgozás ez 1979-ből,
bár a filmeket nagy kanállal zabálók valószínűleg gyorsabban átlépnek majd
rajta, mint kellene. Badham sajnos hozzájárul ehhez, ugyanis semmi extrát nem
nyújt, csupán nagy biztonsággal levezényli a már fentebb említett első osztályú
kulisszák között zajló eseményeket.
Coppola Drakulája teljesen
más. Nagyon erős hangulat, extrém képi világ (igazi látványorgia), játék az
árnyékokkal (melyek néha külön életre kelnek) és az átlagosnál több erotika
(bár messze nem annyi, mint ahogy hirdetik). Langellához hasonlóan telitalálat
Gary Oldman, aki ijesztő sminkjében, és lehengerlő úriember-öltözékben is
zseniális (Armand Assantét, Andy Garciát, Viggo Mortensent, Antonio Banderast
és Gabriel Byrne-t ütötte el többek között e szereptől). Mint vágyakozásának
tárgya, Winona Ryder már szürkébb, és talán a kettejük közti összhang sem
optimális, bár ebben lehet, hogy a két sztár egymás iránt érzett ellenszenve
volt a ludas. Rydert egyébként Coppola sem kímélte, holott a forgatókönyvvel
(melyet James V. Hart ütött össze „röpke” nyolc év alatt) éppen a színésznő
lepte meg. A rendezőnek „A keresztapa” harmadik részében nélkülöznie kellett
Ryder szolgálatait - konkrétan: az otthagyta a filmet Ollókezű Johnny Depp
miatt -, talán emiatt ment a „haragszomrád”. Keanu Reeves ekkoriban még nagy
talány volt, viszont a női nézők imádták, ezért Coppola szerződtette, bár
utólag állítása szerint megbánta ezt a húzást. Reeves elég gyengus, még az
1979-es elődjénél, Trevor Eve-nél is jobban, de őt is, és még sok mást kárpótol
Anthony Hopkins Van Helsingje. Hopkins aranykora volt ez (Napok romjai,
Árnyékország, Szellem a házban és még valami Dr. Lectert is eljátszott 1991-ben),
nem véletlenül.
Összefoglalva azonban ez a
feldolgozás nem a karakterekről szól, és nem is a történetről. Coppola a
stílust helyezi az előtérbe: árnyékok, őrült kameramozgások, ötletes áttűnések
és vágások, elképesztő kosztümök. Az effektusok - hihetetlen módon - a
legkonzervatívabb iskolát követik (semmi komputeres technika, vagy ehhez
hasonló), a jelmezekhez pedig a „Mishima” című biográfiában szemkápráztatót
alkotott Eiko Ishiokát szerződtették, és hagyták, hogy újra szabadon engedje a
fantáziáját (az eredmény több mint meggyőző).
Végeredmény: Mindkét feldolgozást csak
ajánlani tudom, bár Coppoláé az ambiciózusabb. Badham tisztes iparosként
korrekt filmet forgatott, Coppola művét viszont talán többször fogjuk leemelni
a polcról.
A filmek:
8 és 9,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése