Anthony Hopkins korai horrorfilmjei 1.
A Templeton-család boldogan
éli mindennapjait. Az apa (John Beck) az üzleti életben tolja nagyon jól menő
szekerét, az anya (Marsha Mason) egy hatalmas emeleti apartman háztartását vezeti,
és lesi szeretett lányuk (Susan Swift) minden kívánságát. Egy nap különös
figura tűnik fel a kis Ivy iskolájánál. Rendszeresen megjelenik, és megbűvölve
figyeli Ivy-t. Az illető jelenléte egy idő múlva szemet szúr a szülőknek is,
kiknek nagy meglepetésére a gyanús férfi megpróbál kapcsolatba lépni velük, és
egy különös történettel kezdi őket zaklatni. A történet saját, évekkel korábban
balesetben elhunyt lányáról, Audrey Rose-ról szól, aki lehet, hogy mégsem halt
meg…
…legalábbis a lelke nem -
ezt hiszi a Hoover nevű férfi. A hite márpedig megingathatatlan, hiszen
egykoron maga sem hitte a médiumok dajkameséit, de aztán elutazott a távoli
Keletre, ahol a reinkarnáció több, mint 700 millió hívőt számlál. A nagy Robert
Wise filmje tulajdonképpen egy tudományos kísérletbe torkollik, amely tragikus
végeredménnyel jár. És hogy mi vezet el a kísérlethez? Nem más, mint Ivy
viselkedése. Ivy folyamatosan rémálmokkal küszködik - legalábbis az aggódó
szülők szerint. Lányuk azonban éjszakánként felkel az ágyból, összetöri a fél
szobát, megállás nélkül sikoltozik és az ablaküveget üti.
Az „Audrey Rose” könnyen
kudarc lehetett volna, nagyon sok múlt a színészi alakításokon, hogy
maximálisan el tudják-e hitetni velünk, nézőkkel az enyhén szólva is hihetetlen
szituációt. A színészek szerencsére mind remekelnek: Beck és Mason a jórészt
hitetlenkedő házaspár szerepében egy percig sem túloz, Hopkins tökéletes, mint
a vak hit és a racionalitás határán egyensúlyozó, láthatóan egyszer már megtört
ember. A legnehezebb feladat a tizenhárom éves Susan Swiftre várt, hiszen olyan
szenvedést kellett eljátszania, amilyet az ember a halála előtt él át.
Bizonyára mindenki könnyen fel tudja idézni „Az ördögűző” Linda Blair-jét, nos,
Swift bőven egy szinten említhető vele, ráadásul jóval nehezebb dolga is volt,
mivel Blair az elképesztő smink alól borzasztotta el a népet, míg Swift csak
saját magára volt utalva.
Wise rendezése
professzionális (ahogy szokta), a film úgy ijesztő - egyedül Ivy kitöréseit
használva sokkolásként -, hogy megmarad a PG besorolás keretein belül.
Hozzátenném még azt is, hogy az „Audrey Rose” rendelkezik az egyik
leghatásosabb karambol-jelenettel, melyben keveset látunk, mégis mindent
megtudunk belőle, amit kell.
Az „Audrey Rose” Wise
pályafutásának egyik igencsak alulértékelt filmje, amely a horror műfaján belül
inkább a tudományos-fantasztikus oldalt képviseli. Ez nem azt jelenti, hogy a
néző kevésbé fogja sokkolva érezni magát, különösen a tragikus végkifejlet
során nem.
Magyarországon a film anno a
videós korszakban jelent meg, a jó öreg Intervideo kiadásában, felirattal.
Végeredmény: Remek alakítások egy intelligens horrorfilmben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése