Az árva/Orphan (2009)
Egy fiatal házaspár úgy
dönt, hogy két meglévő gyermeke (egy fiú, és egy hallássérült kislány) mellé
örökbe fogad egy harmadikat is. A választás Estherre esik, akiről egy idő múlva
kiderül, hogy az átlagosnál sokkal magasabb az intelligenciája; mindig
tökéletes ruhában jár, csodagyerek módjára zongorázik és segítőkészsége,
udvariassága is határtalan. Telnek-múlnak a napok, és Esther egyre nagyobb
befolyással van a család mindennapjaira: testvérei felett uralkodik, és a
házban - illetve azon kívül is - egyre több furcsa dolog történik. Nem kell
sokat várni az első rejtélyes gyilkosságra sem, és bár Esther „tevékenysége” a
felnőttek közül csak új anyjának kezd igazán gyanússá válni, arra talán még ő
sem számít, ami ezután következik… és hogy férjével kit fogadtak be otthonukba.
Jaume Collet-Serra filmje
kiemelkedik a napjainkra jellemző gyengus felhozatalból, mondom ezt annak
ellenére, hogy „Az árva” is rendelkezik jó néhány gyenge ponttal, mondhatni
tipikus szimptómával. A történet ötlete nem új, volt nekünk egy Jófiúnk
1993-ban, amikor a tündibündi Macaulay Culkin menedzsmentje úgy gondolta, hogy
ideje eltávolodni a „Reszkessetek, betörők!”-féle imidzstől, és gonoszkodni a
vásznon egy keveset. Még egy évvel korábban egy Mikey nevű fiúcska gyilkolászta
a felnőtteket, tehát Collet-Serráék a séma lányos verziójának elkészítését nem
kihagyandó ziccernek gondolták. Bőven visszaköszönnek ugyanakkor még „A kéz,
amely a bölcsőt ringatja” (1992), vagy az 1995-ös „Sweet Evil” elemei is,
főként a nagy finálé során. A nem túl erős eredetiség faktorból jön a film
legnagyobb hibája is, Collet-Serra (íróival együtt) valószínűleg azt gondolta,
hogy az elődöket senki sem látta, ezért úgy nyújtja a játékidőt, mint szakács a
rétestésztát. A hossz így több mint két óra, és ez egy tulajdonképpen
nyilvánvaló és önismétlő horrorthrillernél meglehetősen öntetszelgőnek hat.
Legalább negyedóra teljességgel feleslegesnek tűnik a filmben, mint ahogy a
szokásos semmilyen ziccert ki nem hagyó, befejező vérengzés is néhány perccel
hosszabb a kelleténél. De ez van, manapság sajnos az alkotók nem ismerik fel „a
kevesebb néha jóval több” lehetőségeit. Számos jelenet a szokásos muszteren
zajlik, vagyis az első percétől kitalálható, és onnantól csak a megvalósítás
minősége a kérdéses. Nos, a megvalósítás profi. Rutinosan alkalmazott
sokkeffektusok, gondosan felépített vérengzések vannak - természetesen
orbitális klisékkel vegyítve. Az alakítások… Kedves Olvasók, öveket becsatolni,
kapaszkodni, mert most 180 fokos fordulat következik irományomban, ugyanis
rátérek a főszereplőnkre, kinek csinos pofikája az egész dvd-borítót is
betölti. Az 1997 februárjában született Isabelle Fuhrman alakítása olyan iszonyatos
erővel ráncigálja a filmet az élmény, és az akár többször nézhetőség
kategóriájába, hogy arra a horror műfajában nem túl sűrűn akad példa. Ebben
nagy segítségére van a történet csattanója, amit ugyan én kitaláltam már előre,
de ez kit érdekel, hiszen ez a végkifejlet még korábban megfejtve is
működőképes és teljességgel hihető is. A kis aranyos Fuhrman alakítása
minőségének ez a végső poén alaposan a kezére játszik, és ez is besegít abban,
hogy „Az árva” egy minimum kétszer is nézhető horror legyen a sok-sok
felejthető produkció közepette.
Nemzeti vagyon elherdálása
címén bíróság elé kell majd citálni a filmipart, ha Fuhrmant is elkótyavetyéli,
mint ahogy általában a gyerekszereplőket szokták. Fuhrmanról tulajdonképpen
kijelenthető, hogy a hátán cipeli a filmet, lazán lejátssza a vászonról felnőtt
kollégáit, és még az orosz akcentusa is tanítanivaló. A többiek közül
kiemelkedik még a mostohaanyát játszó, kellően hitelesen szenvedni tudó Vera
Farmiga, és az imádnivaló kis Maxet játszó Aryana Engineer is (utóbbihoz
fűződik „Az árva” legjobb jelenete is, melyben a néző azt hallja, amit ő). A
maradék szereplő már tősgyökeres kliséfigura, a blőd apukától az osztály
ügyeletes gonosz kislányán át egészen a főapácáig, bár klisés mivoltukat
némileg ellensúlyozza, hogy mind jól megkapják a magukét.
Collet-Serra munkája
voltaképpen rendben van, a paneleket rutinosan vezényli le, plusz néha még
bravúrra is futja az erejéből, például a már említett „nem hallunk”-jelenetben,
vagy egy jól sikerült szürreális álomban. És hogy a film egyik általam ismert
rajongójának (aki szintén úgy lehidalt a kis Isabelle Fuhrman teljesítményétől,
mint én, sőt ő egyenesen Oscar-gyanúsnak nevezte… végül is miért ne? Ha már
egyszer manapság pusztán vicsorogni tudó színésznőket is díjaznak, Fuhrmannek
is bőven kijárna egy jelölés) is a kedvében járjak, a - persze nem magától -
elszabaduló autó jelenete is remek.
Összefoglalva elmondható,
hogy „Az árva” egy jól bevált mintát követő, kliséket bőven adagoló
horrorthriller, amely grandiózus főszereplője segítségével képes hosszabb időre
is feledtetni negatívumait, és ha nem is tud új életet lehelni a műfajba, a
„kedves gonosz a házunkban” sémáját sikerrel próbálja életben tartani.
Mindenestre annak, aki megtekintette ezt a filmet, Isabelle Fuhrman többi szerepe ajánlatos néznivaló
lesz.
„Az árva” nemrég jelent meg
itthon dvd-n és blu-rayen is, és a vicc az, hogy magyar feliratot nem tartalmaz.
Erről ennyit. Az amerikai blu-ray-en angol felirat van, plusz egyéb jelenetek, doku a gonosz
gyerekes filmekről, interjúk.
Végeredmény: Ha valakiért, akkor a főszereplőért érdemes megnézni ezt a filmet
A film: 8
pont
A blu-ray:
9 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése