A rejtekhely/Il nascondiglio/The
Hideout (2007)
1957: egy katolikus egyházi
intézet főnöknőjét és még két embert az épületben meggyilkolnak. Az előzmény:
egy fiatal nő az intézetből megtalálja jövendőbelijét, de a szigorú szabályok
miatt egy, az érintetlenségét ellenőrző vizsgálat keresztülhúzhatja házasodási
szándékait.
Napjainkban: egy fiatal
özvegyasszony kiveszi a nem túl drága hajdani intézetet, hogy éttermet nyisson
benne. A nemrég még pszichiátrián kezelt nő be is költözik az épületbe, de
nincs nyugalma. Állandóan rejtélyes hangokat hall, a tárgyak néha elmozdulnak a
helyükről, mindez pedig őt lassan az őrületbe kergeti. Nincs más hátra,
nyomozni kezd, ki akarja deríteni, hogy mi történt a házban 1957-ben egy
hóeséses éjszakán… de a nyomozása a helyiek ellenállásába ütközik.
Pupi Avati visszatért a
horrorhoz, és a jó hír az, hogy egy igen színvonalas kísértetház-sztorival. És
hogy „A rejtekhely” eléri-e a hasonló tematikájú „The House With Laughing
Windows”-t? A válasz egyértelműen nem, de legalább sikerül felidéznie annak
legjobb pillanatait, mondhatni rátér a helyes útra - más kérdés, hogy
végigmennie nem sikerül rajta. Az okok: túl sok a történet, és a megértést
könnyítő szájbarágás, és ez odáig vezet, hogy a két fő rejtélyét a filmnek (X
személy hol, és mivel) én másodpercek alatt kitaláltam.
Viszont összességében
kellemes meglepetés „A rejtekhely”. Olcsó effektek és felesleges ijesztgetés
helyett amolyan régimódi horrort kapunk, rengeteg sötét felvétellel (megnézés
előtt mindenkinek ajánlatos a redőnyöket teljesen leereszteni) és egy
borzongató házzal, amelyet a készítők nagyon jól használnak ki. A szereplők
hozzák a formájukat, Laura Morantéről nekem mindig Juliette Binoche jut eszembe
(ami már önmagában pozitív dolog), de feltűnik Treat Williams mint pap és egy
rövid (és felesleges) mellékszerepben Giovanni Lombardo Radice is.
Mint mondtam, a film remekmű
is lehetne, ha nem lenne túlbonyolítva. Feleslegesnek tűnik a főszereplőnő
külön története a pszichiátriával és miegymással, mint ahogy a múltbéli
eseményeket is le lehetett volna egyszerűsíteni. Kevesebb sztori, több sötét
felvétel a házban, és „A rejtekhely” felejthetetlen lenne. Így sem vall azonban
szégyent, és mindenképpen kiemelkedik a mai gyengus olasz kínálatból.
Elmondható tehát, hogy Argento, Soavi és Avati közül utóbbi okozza a kellemes
meglepetést így, a fénykoron túl.
A dvd számos forrás által
írottakkal ellentétben eredeti képarányú, viszont a Best extrákkal nem
erőltette meg magát. A felirat néhányszor eltűnik, és a készítője nem tudta,
hogy a billentyűzeten (vagy akárhol) kötőjel/gondolatjel is van, de az is
lehet, hogy egyszerűen csak nem találta meg. A főmenüben lévő „lejtátszás”-kiírásért
pedig igazság szerint a pontlevonás mellett egy, a filmben szereplő házban
eltöltendő éjszaka is járna büntetés gyanánt.
Végeredmény: Kellemes borzongás, Avati még mindig érti a szakmát
A film: 8
pont
A dvd: 7
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése