Enrico és Elizabeth békésen
csónakáznak, és enyelegnek - egészen addig, amíg Elizabeth fel nem sikolt,
mondván látott egy gyilkosságot. Enrico nem hisz neki, azt gondolja, szerelme
csak az időt húzza szüzessége megőrzéséért. Nemsokára kiderül, hogy nem messze
az idilli csónakázástól valóban gyilkosság történt: egy Hilda nevű lányt öltek
meg elég brutálisan, ugyanis egy kést szúrtak a nemi szervébe. A pár érintett a
gyilkosságban, mivel Enrico tanár egy katolikus lányiskolában, Elizabeth a
diákja, Hilda pedig szintén ebbe a tanodába járt. Hogy a tiltott viszony le ne
lepleződjön, a tanár úr hazugságokba bonyolódik a felesége és a rendőrség
előtt, Elizabeth rémálmai folytatódnak a gyilkosságokról, a diáklányokat késsel
szinte felnyársaló sorozatgyilkos pedig tovább űzi véres tevékenységét… és
vajon mi történhetett Solange-zsal?
Nyugodtan kijelenthető, hogy
Massimo Dallamano a hetvenes évek egyik legjobb giallóját alkotta meg - rögtön
az évtized elején. A „Solange” felvonultatja a műfaj minden szépségét: brutális
sorozatgyilkos, fordulat fordulat hátán, rejtélyes múltbéli események, vér,
erotika, letaglózó befejezés. Dallamano remekül göngyölíti a szálakat, és
szinte mindenkit gyanúba kever, aki csak feltűnik a vásznon. Nagyon jók a
karakterek: Fabio Testi (vörösesszőke hajjal és szakállal) figurája tipikus
giallo-hős, akit számos csapás ér, majd egyedül lát neki a gyilkos
felderítésének, miközben még ő sem tisztázódott a gyanú alól. Felesége (Karin
Baal) karaktere talán a legjobban kidolgozott, és a változatosságra (egy újabb
gyilkosság után) neki nyílik igazán lehetősége. Elizabethnek (a szépséges
Cristina Galbo), a szűz diáklánynak nagy tervei vannak tanára oldalán, ám mivel
vízióiban látott a gyilkosból egy keveset, élete veszélybe kerül.
Dallamano rendezése
elsőrangú, a gyilkost szinte tökéletesen bújtatja a képen a szemünk előtt; az
adrenalinszintet eközben a tettes szemszögének gyakori felvételével, és fekete
kesztyűjével (például tárcsázás közben) növeli, sőt, az iskolai
zuhanyozós-leselkedős jelenettel még Hitchcockot is megidézi. A leghatásosabb
azonban a rejtélyes sztori a múltból, amely kellemesen hátborzongató (vagy
inkább megdöbbenésre késztető), különösen úgy, hogy e sztori főszereplője -
mintegy szellemalakként - egyszerűen besétál a filmbe, az események kellős
közepébe.
Ízig-vérig profi giallo a
„Solange”, amely egyébként egy nem hivatalos trilógia része; a másodiknak
nevezett részt („What Have They Done to Your Daughters?”) szintén Dallamano
készítette el, de a harmadik felvonás („Enigma Rosso”) a mester váratlan halála
miatt már Alberto Negrin keze alól került ki.
A „Solange” zenéjét - talán
már mondanom sem kell - Ennio Morricone szerezte, legalább olyan emlékezetes
dallamokkal, mint amilyen maga az összhatás.
A dvd-megjelenések közül
először az amerikait említeném, azért is, mert egy mondatban elintézhető. A
Shriek Show kiadásán sajnos nincs felirat, és ez a fordulatok nagy száma miatt
is csökkentheti az élvezetet. Az olasz kiadás a 01 Distribution terméke, amely
nívós, és végre úgy is néz ki (kívül-belül), amilyennek egy zseniális giallót
látni szeretnénk. A dvd-n olasz-angol hang és felirat, valamint nagy mennyiségű
filmográfia és fotó található (kár, hogy valami dokura, vagy interjúra nem
futotta). Remek a képminőség is, az angol hang viszont messze tompábban szól,
mint az olasz.
Érdekesség még, hogy bár a
„What Have They Done to Your Daughters?” Németországban is megjelent, a
„Solange” érthetetlen módon nem, sőt, Germániában ez a remekmű egy szimpla
Edgar Wallace-filmként szerepel az adatbázisokban.
Végeredmény: Egy remek giallo emlékezetes befejezéssel
A film: 10
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése