Az elveszett brigád/Ghost Brigade aka.
The Killing Box aka. Grey Night (1993)
Az amerikai polgárháború
idején járunk, amikor egy éppen eltávozásra készülő jenki tiszt (Adrian Pasdar)
azt a megbízást kapja, hogy kutasson fel egy csapat halottnak hitt katonát.
Hősünk úgy dönt, hogy az útra segítséget is visz magával, aki nem más, mint az
éppen börtönben sínylődő Strayn (Corbin Bernsen), akivel évekkel korábban még
barátok voltak, de azóta Strayn a déliek oldalára állt. Útitársuk még a néma
színes bőrű leányzó, Rebecca (Cynda Williams) is, aki nem is olyan régen
közvetlen közelről volt szemtanúja az elveszett osztag felbukkanásának. Az
osztagról nem lehet sokat tudni, csak annyit, hogy létszáma egyre növekszik, és
válogatás nélkül ölnek meg mindenkit, aki csak szembejön az erdőben.
Amerikai polgárháborús
zombifilm? Így van, de sajnos George Hickenlooper filmje az alapszituáció
érdekességénél a nyolcvanpercnyi játékidő alatt nem jut tovább. De nézzük szép
sorjában: kezdeném a pozitívumokkal, mert belőlük lesz kevesebb. Nagyon
ígéretes a kezdés, a jelenet, amelyben a fejjel lefelé keresztre feszített
katonák láthatók, kellemesen borzongató. Ugyancsak jól eltaláltan ijesztő az
elveszett osztag feltűnése is, ahogy kifelé tartanak az erdőből, ahogy a kilőtt
puska-, és ágyúgolyók nem tesznek bennük kárt. Jó a szereposztás: a film elején
feltűnik Martin Sheen, Adrian Pasdart a „Near Dark” óta rendkívül szeretjük, de
a többiek sem rosszak. Minden adva van tehát egy kellemes zombis élményhez; és
hogy miért állunk fel végül mégis csalódottan a székből szűk másfél óra után?
Nos, ismét a forgatókönyv a ludas. A film ugyanis az érdekes, és minden
széppel-jóval kecsegtető alaphelyzetnél nem jut messzebb. A hatásos belépő után
a szörnyosztag időnként elkap valakit (például Billy Bob Thorntont is), az
bezombul, aztán mennek tovább. Pasdar és Bernsen időnként vitatkoznak, a túlélő
leány szomorúan néz, aztán ők is mennek tovább. Persze a film vége felé a két
csapat találkozik, de addigra annyira láthatatlanná válik a szkript, hogy tényleg
csak annyi találgatnivaló marad, hogy vajon bezombul-e még valaki, avagy sem.
Hickenlooper persze érezte,
hogy ez így kevés, ezért Matt Greenberg íróval nyakon önttette az egészet egy
kis fekete mágiával, néhány száz éves bennszülött sztorival, de tette ezt olyan
zavarosan, hogy igazából fel sem tűnik a szál jelenléte (de legalább az idő
megy vele). Sajnos néhány jelenet is eléggé amatőrre sikerült, legalábbis
furcsa, hogy meglepően jól abszolvált csatajelenetek után egy szimpla
házostromnál a nézőnek nevetni támad kedve a megvalósításon (a ház védői kint
állnak az ajtóban, ablakokban, simán el lehet őket találni). A fényképezés és a
zene rutinmunka (előbbi néha tévésorozatokat idéz, akár az „Észak és Dél”
címűt), a rendezés viszont feltűnően erőlködik. Érdekesség még az is, hogy a
film előtti előszóban hosszasan kielemzik a „Killing Box” nevű megsemmisítő
hadmozdulatot, sőt, a produkció sok helyen ezen a címen lett bemutatva, de a
történetben ennek bizony elhanyagolható jelentősége van.
Bár végeredményben a cím
mindegy is lenne, ha egy mindent elsöprő „zombik támadnak katonaruhában az
erdőből”-kalandot látnánk. Sajnos azonban ahogy a keresztre feszített
katonáknál durvább képsorokat a későbbiekben nem kapunk, úgy laposodik el
percről-percre maga a film is.
Végeredmény: Egy némileg félresikerült háborús zombifilm
A film:
4,5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése