2013. december 22., vasárnap

L’ uccello dalle piume di cristallo/The Bird with the Crystal Plumage (1970)

L’ uccello dalle piume di cristallo/The Bird with the Crystal Plumage (1970)


Egy Olaszországban tartózkodó író véletlenül szemtanúja lesz egy fiatal nő elleni támadásnak. A nőt saját galériájában támadja meg a fekete ruhás, fekete kalapot viselő férfi, összeszurkálja, majd látván a szemtanút - aki a helyiség biztonsági üvegajtajában ragad - olajra lép. Az író színre lépése megmenti a nőt, akinek férje féltő aggódással gondoskodik sebesült feleségéről. A rendőrség kezdetben bátortalanul az író-szemtanút is meggyanúsítja, útlevelét bevonja, de nemsokára az igazi tettes (akinek egyébiránt már a galéria-kaland előtt több női áldozata volt) telefonüzenetben fokozza a testület tehetetlenségét. Ugyanilyen üzenetet kap az író is, aki saját szakállára nyomozni kezd, mert meggyőződése, hogy a galériai jelenetben valami nagyon fontos elkerülte a figyelmét…

Azt hiszem, nem lehetünk eléggé hálásak annak a titkárnőnek, aki 1970-ben remegő hangon közölte főnökeivel a filmstúdióban, hogy ő bizony halálra rémült ennek a Dario Argento nevű fiatal rendezőnek a filmjén a vetítőben. A főnökök elámultak ijedt alkalmazottjuk mondandóján, mivel éppen azon merengtek, hogy melyik szemetesbe ejtsék a kész anyagot. Ha igaz ez a kis sztori a „The Bird with the Crystal Plumage” keletkezéséről - és miért ne lenne az -, akkor látható, hogy a történelem egyik legnagyobb horrorrendezőjének karrierje nem indult éppen zökkenőmentesen. Argento írta és rendezte is a filmet, és bár folyamatosan próbált mindenki beleszólni a munkájába (és egy ideig úgy volt, hogy kirúgják), ő végig kitartott elképzelései mellett. A „The Bird…” mára már klasszikus giallo, elképesztő fordulatokkal és stílusbravúrral. Természetesen már itt észrevehetők Argento később megszokott stílusának nyomai, a legkönnyebben talán abban a gyilkossági jelenetben, amely a furcsa, háromszög alakú lépcsőházban játszódik (és persze a fekete kesztyűk dublőre is a rendező volt…).

Bámulatos elsőfilmes teljesítmény a „The Bird…”, melyben egymást érik az izgalmasabbnál izgalmasabb jelenetek. Ilyen például a Tony Musante által játszott író menekülése a sárga kabátos bérgyilkos elől, vagy a sokszor visszajátszott, kikockázott galériai támadás, amelyben valami tényleg nem stimmel. De számomra a legemlékezetesebb a finálé azon pillanata, amikor hősünk tehetetlenül fekszik a földön, a sorozatgyilkos pedig - akinek kiléte pár másodperccel korábban jól fejbe kólint minket, nézőket - sátáni kacajjal magasodik föléje.




Argento ekkor még érthető okokból nem vitte túlzásba a vérengzést, olyannyira nem, hogy filmje Amerikában PG besorolást kapott. Pedig van vér, a legtöbb akkor, amikor feketébe öltözött gyilkosunk - a kamera felé kapkodva - egy borotvapengével végez áldozatával.
A stáb nagyon jó, Tony Musante nagyobb karriert is befuthatott volna; Suzy Kendall szintén hatásos, bár kicsit túlzásba viszi az ijedezést a legendás ajtófarigcsáló jelenetben; Eva Renzi a vele készült interjúban (amely után nem sokkal elhunyt) keserűen gondol vissza pályafutása ekkori szakaszára, mondván amikor visszautasított egy Bond-lány szerepet, majdnem teljesen zsákutcába került; Mario Adorf egy mellékszerepben látható, mint macskagyűjtő festő.

A „The Bird…” is a legjobb giallók élmezőnyébe való, szerencsére ennek megfelelő a dvd-kiadás is. A Blue Underground lemezén hatféle hangsávból (angol-olasz) választhatunk, kristálytisztán felújított kép mellett. A duplalemezes dvd-ről már nem volt képük lespórolni az angol feliratot, az extramennyiség pedig jelentős. Újságírói audiokommentár (kár, hogy nem rendezői), trailerek, spotok az első lemezen, interjúk (Ennio Morricone, Argento, Renzi, Vittorio Storaro) a másodikon. Tömény gyönyör.

Végeredmény: A Maestro mesteri debütálása - klasszikus giallo

A film: 10 pont
A dvd: 10 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése