A néma tanú/Mute Witness (1994)
Egy kórházból szökött őrült
sorozatgyilkos borotvaéles késsel közelíti meg a szőke nőt, következő
áldozatát. A halálos döfések nem is váratnak magukra, a nő haldokolni kezd, de
ami furcsa: a haldoklás elég színpadias, bútordarab nem ússza meg szárazon (még
a függöny sem), a sorozatgyilkos pedig eközben leül, és cigit vesz elő, bár
nincs tüze. Semmi gond, a képbe benyúl egy kéz, és meggyújtja neki. A stáb egy
másik tagja volt ilyen udvarias; a szőke nő eközben befejezte a haldoklást… a
rendező pedig alaposan lehordja pocsék alakítása miatt. Ha a Kedves Olvasó
eddig nem találta volna ki, hát elárulom: egy filmforgatáson vagyunk, méghozzá
Moszkvában, egy low budget-horror felvételén. Nemsokára meglátjuk hősünket,
Billy Hughes-t is, aki foglalkozását tekintve sminkes, és aki még nem sejti,
hogy miután véletlenül magára marad az épületben, egy valódi gyilkosságot fog
látni. Két orosz fazon a stábból ugyanis éppen egy snuff-filmet forgat, és nem
veszik észre a leskelődő sminkes lányt. De ami késik, nem múlik: pár perc múlva
hajtóvadászat indul Billy után, aki még segítségért kiáltani sem tud (már ha
lenne kinek), ugyanis néma… de szerencsére találékonyságban nem szenved hiányt.
Anthony Waller rendező
debütálása egyedülálló film. A „Mute Witness” mesteri, zseniálisan izgalmas,
frusztráló, érett és amatőr egyszerre. Bő másfél órájából hetven perc a
legnagyobbak közé sorolandó. Waller remekül felépíti a ketrecbe szorult sminkes
lány történetét, és olyan feszültséggel teli üldözéses jeleneteket mutat
(minden egyes kis benyílót, ajtót, aknát, fedezéket tökéletesen felhasználva),
amelyek még a legtapasztaltabbaknak is a becsületére válnának. Az első negyven
után a következő harminc perc is elsőrangú: bár gubancolódnak és sokasodnak a
karakterek, a lényeg még ekkor is Billy, és a lakásán játszódó jelenetsor
felveszi a versenyt bármelyik korábbival.
Sajnos azonban elérkezik az
utolsó húsz perc, és attól a perctől kezdve, hogy Billy beszáll egy férfi mellé
egy autóba, a varázs tovatűnik. Innentől már nem horror zajlik, hanem egy
másodosztályú thriller, melynek fő kérdései: az autó sofőrje jó-, vagy rosszfiú?
Mennyire lehet idétlen Billy nővérének és annak pasijának túlzott
szerepeltetése? (Nagyon.) Elhiszi-e magáról Waller, hogy ő már nem hibázhat az
utolsó negyedórában? (Sajnos el.) El lehet-e rontani egy remek szkriptet a
végén? (De még mennyire.) Mindezzel nem azt akarom mondani, hogy a végjáték
nézhetetlen lenne, csak éppen a többihez képest csalódás. És hogy miért kap
mégis 10 pontot a „Mute Witness”? Egyrészt a korábban felsoroltak, másrészt a
főszereplő, Marina Sudina miatt, aki egy igazi angyal: alig ismert, főleg
színházi színésznőként olyan alakítást nyújt, hogy azt még a „The Piano” Oscart
nyert Holly Huntere is megirigyelné. Kár, hogy Sudinát azóta nem sűrűn láttuk,
de hát ezek a kilencvenes évek, amikor már nagyban zajlott a jó színész-kótyavetye.
A stáb többi tagja közül szintén remekül eltalálták a negatív figurákat, és Sir
Alec Guinness cameója is megsüvegelendő húzás volt (Guinness jeleneteit
egyébként Waller kilenc évvel e mű előtt forgatta).
Összefoglalva: nézzük meg az
első hetven percet, sírjunk, nevessünk, rettegjünk, meneküljünk együtt a csodás
Sudinával, azután pedig fújjuk ki magunkat, és nosztalgiával gondoljunk vissza
az eltelt percekre (és reménykedjünk, hátha valami isteni csoda folytán az
idegesítő Fay Ripley-t az ikszedik megnézés közben valaki leszúrja, méghozzá jó
korán).
A dvd-nek külön története
van, ami tipikus magyar sajátosság: a Warner kivonulásáig nem adta ki, az
utódai pedig eddig nem mutattak túl sok érdeklődést erre a filmcsemegére. Hogy
miért kellett volna kiadni? Dobpergés… mert magyar felirat van a lemezen. Hogy
a sok B-kategóriás szemét kiadása közepette pont a „Mute Witness”-ről
feledkeztek meg, az jól jellemzi a (színvonalas) horror jelenlegi megbecsültségét hazánkban.
Végeredmény: Egy apró klasszikus elrontott befejezéssel, de addig van mit nézni
A film: 10
pont
A dvd: 8
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése