Friedkin 1973-as Ördögűzője
mellett a másik olyan vallásos témájú horror, amely alaposan felduzzasztotta a
készítői bankszámláját, ezzel erősen bátorítva a kamerák mögött állókat, hogy
ne álljanak meg egynél. Az Ómen-filmek első darabja 1976-ban készült el, és
stílszerűen az év hatodik hónapjának hatodik napján mutatták be (hivatalosan
szűk három héttel később). Egy amerikai diplomata, Robert Thorn trükközik egyet
felesége tragikusan végződő szülésénél, és az elhalt gyermek helyett helyben
szerez egy másikat. Minden szép és jó lenne, ha a cseregyermeknek nem lenne egy
kis hibája: ő az Antikrisztus, és világuralomra tör. Eltelik pár év, aztán
néhány megmagyarázhatatlan haláleset történik Thorn környezetében - többek
között egy pap is elhalálozik, aki pedig korábban figyelmeztette a diplomatát a
veszélyre. Thorn végül elkezd hinni adoptált fia ördögi mivoltában, ezért egy
újságíró segítségével elindul, hogy megtudja, hogyan lehetne kiiktatni az Ördög
fiát földi segítői (egy óriási kutyus és egy mindenre képes házinéni) minden
védelme ellenére.
Az 1976-os, első Ómen a
szinte minden szempontból tökéletes horrorfilmek közé tartozik, méltán
hasonlítható a „The Exorcist”-hoz. A forgatókönyvet David Seltzer jegyzi, aki
sikeresen vegyíti a vallásos elemeket a különleges, „ötletes” halálesetekkel,
eközben pedig remekül gördíti előre a történetet és még a színészeknek is hagy
elég teret a kibontakozáshoz. Utóbbit Gregory Peck is így gondolhatta, amikor
igent mondott Thorn eljátszására. Peck mindemellett jó jós is volt, ugyanis
előre lekötötte, hogy a film bevételeiből tíz százalék mindig őt illeti. Thorn
figurájával egyébként házaltak a készítők Charlton Heston, Roy Scheider és
William Holden portáján is, de mindhárman nemet mondtak. A rendező, Richard
Donner személye is telitalálatnak bizonyult, hiszen a korábban moziban szinte
egyáltalán nem foglalkoztatott rendező kitűnő munkát végzett. Donner Mike
Hodges („Get Carter”/1971) helyett ült a rendezői székbe, és elmondható, hogy
mindent megtett a sikerért. A Damient játszó pöttöm Harvey Stephens szőke haját
parancsára koromfeketére festették, majd a kis Harvey-t a felvételek közben
sikeresen inzultálta egy-két kellően gonosz arckifejezésért. Komoly castingot
is rendeztek az alkotók az ördögfi szerepére, melyen Stephens teljes sikert
aratott: addig rugdosta-püfölte a feladatként „valami csúnyát, gonoszat”
megszabó Donnert, amíg övé nem lett a szerep.
De nem volt minden
móka-kacagás az Ómennel kapcsolatban. Még így, több mint harminc év távlatában
is legendásak azok a balszerencsés mozzanatok, amelyek a film készítését
kísérték, és amelyek az Ördög művei: Seltzer és Gregory Peck angliai repülőjébe
villám csapott, majd Peck repült volna Izraelbe, de a gép lezuhant, fedélzetén
mindenki meghalt… Peck az utolsó pillanatban azonban lemondta ezt a járatot.
Donner sem úszta meg, ugyanis az IRA éppen azt a szállodát nézte ki egy
robbantáshoz, melyben ő lakott. A filmben szereplő rendkívül hatásos (és 1976
után igencsak divatba jött) rottweilerek is okoztak gondokat, az idomárokat
megtámadták, David Warner (az újságíró-riporter) dublőrjét, Terry Walsh-t pedig
szintén nem barátságból harapdálták össze.
A sok-sok balszerencse és
szenvedés (és a promócióra költött iszonyatos pénzösszeg) azonban meghozta
gyümölcsét: óriási volt a siker, a zeneszerző Jerry Goldsmith pedig élete első
és egyetlen Oscarját is megkapta (megérte Donneréknek a Foxtól 25 000
dollárt kunyerálni a komponista leigazolására). Talán nem volt ember a Földön,
aki ne gondolta volna, hogy ezt a történetet folytatni kell.
És megszületett a második
rész, amely - és itt talán egyedül fogok állni a véleményemmel - messze nem
olyan színvonalas, mint elődje. Don Taylor filmjével egy bajom van, de az elég
nagy: szinte semmit sem halad előre a történet. Damien (Jonathan Scott-Taylor)
egy katonai iskolába jár, és aki útjában áll, esetleg rájön valamire kilétét
tekintve, azt gyorsan elteszi láb alól. A gyilkosságok egész ötletesek (bár van
egy-két gyengébb is), Scott-Taylor pedig nagyon jó Damien, de valahogy olyan
„csináltunk egy folytatást, csak hogy legyen”-jellege van a dolognak. Talán a
kapkodás is a helyben topogós sztori kárára vált, hiszen a már 1976-ban tervbe
vett Mike Hodges három héten át rendezett, aztán a fejesek megmutatták neki,
hogy pontosan merre találja az ajtót. Ekkor érkezett Don Taylor, aki azért
tűrhető munkát végzett (bár semmi extrát nem nyújtott). Goldsmith-t az elsők
között szerződtették, mert tudták, hogy a sikerhez ő kell. A főszerepet William
Holden kapta, aki - lásd feljebb - lazán elutasította az első rész
diplomatáját, mondván semmi kedve ördögről szóló filmben szerepelni. Most,
1978-ban már nem kellett sokat győzködni… mondom, eléggé „csináljuk meg, addig
kell ütni a kasszát, amíg meleg”-jellegű ez a folytatás. De az is tény, hogy
aki részt vett e sequelben, az odatette magát, Holdentől Goldsmithig.
A harmadik részről sokáig
csak azt olvastam, hogy pocsék. Azt is számos helyen olvastam-hallottam, hogy
szörnyű, de az egyöntetű vélemény a „gyalázatosan rossz” volt. Aztán megnéztem
a filmet, és hirtelen nem tudtam, hogy rossz kópiát néztem-e meg a
véleményekhez képest, vagy két harmadik rész is van… de félre a tréfával, az
égvilágon semmi baj nincs az „Ómen 3. - A végső összecsapás” címet viselő
műremekkel. Damien 33 éves, és egyre feljebb tör a ranglétrán; követői is
akadnak, akikből egész kis hadsereget hoz létre, így akarja átvenni az összes
hatalmat a Földön. A történet végre mozgásba lendül (remek alapja e lendületnek
a zseniális öngyilkosság-jelenet az első percekben), és Sam Neill irgalmatlanul
jó Damien. Neill első hollywoodi szerepe volt ez, és állítható, elég rögös volt
idáig az útja. A Fox nem érzett sok kedvet egy ismeretlen akárki utaztatásához
a távoli ausztrál kontinensről, ezért James Masonnek kellett fizetnie Neill útját
(ő ajánlotta az 1947. szeptember 14-én, Észak-Írországban született színészt a
stúdiónak, miután látta a „My Brilliant Career” című 1979-es ausztrál
drámában). Neill megjelent a folyosón - és mindenki hanyatt vágódott a
megjelenésétől. „Ebből még nagy sztár lesz” - mondták a hollywoodi népek, és
persze igazuk lett (Masonnek meg gyorsan megtérítették az utaztatás
költségeit). Neill egyébiránt nem csupán a vásznon és a szakmai körökben
hódított, hanem kolléganőjét, Lisa Harrow-t is levette a lábáról egy ideig.
Damien szerepére eközben
Jack Nicholson, Gene Hackman és Marlon Brando neve is szóba került, de a stúdió
végül az ismeretlen Neill mellett döntött - és ez is a harmadik rész
vonzerejének része. E harmadik rész ugyanis felvállalja az eredeti elemeket, a
gyilkosságok között jól halad előre a történet, provokatívak a szövegek
(különösen Neill-Damien néhány monológja) és a film végére végre eljutunk
egyről a kettőre. Véleményem szerint igazán méltó lezárása a trilógiának.
Amihez aztán hozzátettek egy
tévéfilmet is, „Ómen 4. - Az ébredés” címmel. Kár volt. A fejesek elmondása
szerint éppen leporolták, hogy mijük van, mert egy tévé számára készült horrort
akartak forgatni, és így jutottak el a felismerésig, hogy „jé, az Ómen joga a
miénk, csináljunk ebből valamit a tévés szekciónak”. Damien ezúttal lánybőrbe
bújik, Deliának hívják, és egy az egyben az történik vele, mint a legelső
részben. Hogy mi szükség van egy igen ijesztő, és grafikus haláleseteket
bemutató, sztárparádét (Peck, Lee Remick, Billie Whitelaw, Leo McKern, David
Warner) felvonultató klasszikust újból leforgatni kicsodajancsi tévés
színészekkel, minimális vérrel és teljes kiszámíthatósággal? Semmi. Sajnos
ideális altató a film, a leveshörpöléshez ebéd közben megfelel, az étkezést
nemhogy különösebb horror, de még csúnya beszéd sem zavarja meg („kedvenc”
jelenetem: két hittérítő panaszkodik, hogy a kis Delia milyen trágárságokat
vágott a fejükhöz - nos, az egész jelenetsor tönkre van vágva azáltal, hogy e
trágárságokat nem halljuk, mert a tévés cenzúra nem engedné). De mert én
igyekszem a pozitívumokat is megtalálni mindenben, azt megjegyezném, hogy az
elmaszkírozott karácsonyi kórus egész hatásosra sikeredett - már annak, aki
addigra nem szenderült álomba.
A 2006-os remake-ről a
Kedves Olvasó engedelmével nem szólnék bővebben. Az Ómen messze nem az első, és
nem az utolsó klasszikus, amelyet lealáznak egy teljesen felesleges újrával
pusztán haszonszerzés céljából. A jelszó napjainkban ez lehetne: ”legyen
gyengébb a színészgárda, bénább a rendező, felejthetőbb a zene, pocsékabb a
megvalósítás és már készen is van a remake/sequel”. Nos, az Ómen-remake nem lóg
ki a sorból, minden részében gyengébb és olcsóbb, mint elődje. De hát a
dátumból adódó ziccert nem lehetett kihagyni. Tulajdonképpen két dologra fogok
emlékezni a remake ürügyén: 1. jó volt újra látni Mia Farrow-t egy
horrorfilmben, és 2. nem hittem volna, de Liev Schreibernek tényleg sikerül a
filmet egy darab arckifejezéssel „végigjátszania”.
Végeredmény? Egy klasszikus
trilógia, melyből az első rész a legjobb (10 pont), a második rész oké (7
pont), a harmadik pedig méltatlanul lesajnált, újra felfedezendő (9 pont). A
trilógiát minden horrorrajongónak ajánlom a polcára, az új dvd-kiadások megérik
a pénzüket (csak az a kár, hogy az extrákon nincs felirat). A negyedik rész
óvodások filmműsora (3 pont), a remake meg van, de minek (4 pont), és a
promóciói sem hiányoztak túlságosan a korábbi epizódok dvd-extrái közé.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése