Arrivederci amore, ciao/Arrivederci
amore, ciao (2006)
Giorgio úgy dönt, hogy elege
van a terroristák életmódjából, és visszatér a társadalomba. Tudja, hogy az
úgynevezett rehabilitációig valamennyit bűnhődnie kell, de arra nem számít,
hogy egy korrupt rendőr brutális módszerekkel magához láncolja, és spicliként
használja. Minden rossznak vége szakad egyszer, így Giorgio életébe beköszönt a
boldogság és a szerelem is. Már nem sok van hátra a rehabilitációig, amikor egy
éjjel a már jól ismert rendőr személyében látogatót kap…
Michele Soavi, akiben sok
Argento-rajongó reménykedett, hogy a Maestro nyomdokaiba léphet, sokáig nem
hallatott magáról. Tévéfilmeket rendezett (mondjuk ki: vesztegette az idejét),
holott filmográfiája nem éppen tucatfilmekből áll: a slasher egyik jól sikerült
darabja, a „Deliria/Stage Fright”, a misztikus „The Church”, a kultikus
„Dellamorte Dellamore” és (talán legjobb, legbetegebb filmjeként) a „La setta”
is nevéhez köthető. Soavi irgalmatlanul erős atmoszférát tud teremteni, színvonalas
és nem konvencionális forgatókönyvekből dolgozik, és mindig tudja, hogy hová
tegye a kamerát. Sajnos soha nem volt alkalma igazán jó színészgárdával
dolgozni (itt Rupert Everett és a méltatlanul elfeledett Kelly Curtis - Jamie
Lee testvére - képviseli a pozitív végletet, a „Deliria” átlagos színészei és a
„The Church” gyengus alakításai a másikat), ellentétben Argentóval.
És 2006-ban Soavi visszatért
egy mozifilmmel, amely azonban érdekes módon nem a horror műfajából került ki.
Az „Arrivederci…” egy keverék zsaruthrillerből és gengszterdrámából, és ez a
keverék sajnos nem igazán váltja be a reményeket. Maga a sztori nem túl
izgalmas: egy korábbi bűnöző jó útra tér, és megpróbálja ehhez tartani magát a
várható akadályok ellenére is. Láttunk ilyen tematikájú filmet korábban is, nem
is egyet, de amíg Soavinál a szürke Alessio Boniért kellene izgulnunk, addig
mondjuk a „Carlito útja” című mesterműben Al Pacino, Ulu Grosbard „Straight
Time”-jában pedig Dustin Hoffman nyújt monumentális alakítást. A legsarkalatosabb
pont, amin az „Arrivederci…” elbukik, az a klisék halmozása, az originalitás
hiánya. Rosszfiú jó útra térvén egy bárban kezd dolgozni, maga a törvény őre
nem engedi a visszatérést, eltitkolt múlt a nagy szerelem előtt - klisé klisé
hátán.
És ez a legnagyobb baj,
ugyanis ezek a klisék a tévében húsz óra tizenöt perckor, vacsorázás közben
elmennek, de egy mozifilmben, egy kultikus rendezőtől már aligha. Soavi is
érezhette a szkript gyengeségét, és a ma már igen gyakran alkalmazott
módszerhez folyamodott: nyakon öntötte az egészet egy nagy adag erőszakkal. De
a forgatókönyv hiányosságai és középszerű mivolta ezáltal nem lesz kevésbé
feltűnő, és világosan látszik, hogy az „Arrivederci…” egy tévéfilm, csak több
vödörnyi művért használtak fel hozzá.
A filmnek egyedül egy
telitalálata van, úgy hívják, Michele Placido. Placido bravúros jelenléte azért
is nagy fegyvertény, mert korábban éveken keresztül elménkbe égett a „Polip”
ellen harcoló jószívű, pozitív hősként, itt viszont a (néhai) Cattani felügyelőség
ellenére is minden percben hiteles a korruptság, erőszak és aljasság rendőri
megtestesítőjeként. Talán mondanom sem kell, Placido jobbra-balra mindenkit
lejátszik maga mellől, a vérszegény Boni sem tud túl nagy ellenállást kifejteni
e színészóriás mellett, sokkal több vásznon töltött ideje ellenére sem.
Összegzésképpen
megállapítható, hogy az „Arrivederci…” sajnos visszalépés Soavi
filmográfiájában (nem a tévéfilmekhez képest). A rendező képességeit sem tudja
csillogtatni a film során; a munkásságához legközelebb álló végső jelenetek -
földön kúszás, szenvedés stb. - ugyan produkálnak egy-két érdekesebb
beállítást, de maga a finálé mintha egy másik filmből jött volna, annyira nem
illik ide (logikátlanságáról meg már ne is beszéljünk). A közepes színvonal és
eredetietlenség, ami eddig nem jellemezte Soavi működését, most kellemetlenül
virító panelek formájában jelentkezik. Én ennek ellenére reménykedem benne,
hogy Soavi vissza fog még térni hőn szeretett műfajunkhoz, és fog még okot adni
rá, hogy a Maestro méltó utódjaként emlegessük.
A dvd a Best Hollywoodtól
elég fapados kiadvány, a magyar hang nem rossz, Placido szerencsére megkapta
Szersén Gyulát.
Végeredmény: Egy remek Michele Placido, és más semmi
A film: 5
pont
A dvd: 6
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése