2013. december 29., vasárnap

Démon/Demon aka. God Told Me To (1976)

Démon/Demon aka. God Told Me To (1976)


Szimpla hétköznap New York utcáin: belvárosi nyüzsgés, csúcsforgalom, emberek hullámzó tömegei. Hirtelen lövések dörrennek, és járókelők tucatjai rogynak össze és terülnek el a földön, ki sebesülten, ki holtan. A halált osztogató golyók egy ormótlan torony irányából érkeznek. A rendőrség nagy erőkkel megjelenik, az egyik zsaru (Tony Lo Bianco, aki majdnem Robert Forster lett) pedig, miután kiszúrja a lövöldözőt, fittyet hányva a kollégákra felmászik hozzá a torony tetejére. Párbeszéd veszi kezdetét, melynek során a zsaru felteszi a kérdést: „Miért tetted?” A válasz szokványosnak tűnik, de az elkövető férfi szemei teljesen őszinte, átélt vízióról tanúskodnak: „Az Úr parancsolta.”
Nemsokára további esetekkel is dolga lesz a rendőrségnek, például egy ünnepi díszfelvonuláson egyik rendőrtársuk kezd lövöldözni pisztolyával, több embert megölve. A rendőrök nyomozásuk során egy titokzatos, vállig érő szőke hajú figurára gyanakodnak mint felbujtó, és megindítják utána a hajtóvadászatot… bár kétséges, hogy a rejtélyes alak egyáltalán létezik-e.

A „Wicked Stepmother” című 1989-es borzadály miatt alaposan leszóltam Larry Cohen rendező munkájának minőségét, a „Demon” kapcsán viszont elismerően bólogatok. A „Demon” című (sci-fi) horrornak vannak ugyan gyenge pontjai (melyekről azért szólni fogok), viszont az összkép mindenképpen pozitív. Az atmoszféra nagyon a helyén van, a zene is (eredetileg Bernard Herrmann lett volna a zeneszerző, de ő a némafilm megnézése után pár perccel meghalt), izgalomra is van ok már a legelső perctől: a toronyból lövöldöző fanatikus látatlanban is ijesztő, a jelenet pedig a film legsikerültebbjei közé tartozik. Cohennek ezenkívül sikerül az eseményeket egyfajta erőteljes misztikummal, bizonytalansággal telítenie, és soha nem engedi, hogy a produkció másodrangú (zsaru) thrillerré degradálódjon (Félek, ugyanez a számtalan szokványos zsarufilmjéről híres nyolcvanas években így alakult volna). Végig a lelki folyamatok, és valami megfoghatatlan, de érezhető, kitörni készülő borzalom játssza a főszerepet.


Érdekes az „elraboltak az ufók, és valahol máshol raktak ki”-mellékszál is, bár némelyeknek kissé túlzásként hathat még ezzel is bonyolítani a dolgokat. Így el is érkeztünk a gyengébb pontokhoz: ez elsősorban a történet középső harmada, és néhány logikai buktató. A sztori középtájon elég sokfelé szétágazik, és igazából egyik sem jobb a másiknál, együttvéve pedig alaposan összezavarja a nézőt (és itt most nem a megdöbbentést értem ezalatt). Zavarossá válik a szkript, és tulajdonképpen a fináléig túl sok értelme nincs is, de mindezt Cohen olyan atmoszférikusan, pergőn és jó timing-érzékkel tálalja, hogy a Kedves Néző minden bizonnyal érdeklődve várja majd a végkifejletet. Ami egyébként szintén nem okoz csalódást, ráadásul feltűnik benne a kellemesen rosszarcú, szinte horrorfilmekbe született fizimiskájú Richard Lynch is.

Mivel, mint említettem a szkript jó nagy labirintusba rángatja bele a nézőt, a logikai buktatók észrevétlenek maradnak, kivéve egyet, ami azért fájt (legalábbis nekem): amikor az első félóra rendkívül hatásos jelenetei leperegnek, és valahogy el kell indulnia a nyomozásnak, a forgatókönyv meglehetősen egyszerű eszközt vesz igénybe: Zsaru: „Nem láttak valaki gyanúsat a környéken a felvonulás előtt?” Környékbeli: „Most, hogy mondja, egy szőke, vállig érő hajú fazon volt erre, hű, de gyanús volt, csak úgy sugárzott belőle a gyanússág!”
A párbeszéd persze nem így zajlik le, de sajnos ilyen érzetet kelt, vagyis itt, amikor azt kellene elhinnünk, hogy simán kiszúrnak valakit egy több ezres tömegből, mondván „de gyanús volt”, jobban tesszük, ha logikai érzékenységünket standby-üzemmódba állítjuk.

De mindenképpen érdemes megtekinteni a filmet. Tartogat számunkra néhány remek jelenetet (mint mondtam, az első jelenet nagy kedvencem; egyrészt felidézi Peter Bogdanovich „Targets” című filmjének lövöldözőjét, másrészt pár éve aktuálissá is vált, elég, ha felidézzük a végül lemeszelt apát és fiát, akik szintén az USA-ban hús-vér embereken tartottak lőgyakorlatot), és folyamatos bizonytalanságot, mondhatni negatív energiát áraszt. Tehát lehetőleg ne akkor nézze meg senki, ha rossz kedve van, mert ettől garantáltan nem lesz jobb (sőt).

Végeredmény: Különös hangulatú, de kifizetődő horror

A film: 7,5 pont


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése