Babák/Dolls (1987)
Dörög az ég, szakad az eső
és az autó beragad a sárba. A kis Judy apjával és mostohaanyjával kénytelen egy
furcsa, kastélyszerű házban menedéket találni éjszakára. A házat egy idős
házaspár lakja, amely babakészítéssel foglalkozik. A pár szívélyesen fogadja a
váratlan vendégeket, csakúgy, mint egy másik ítéletidő elől menekülő férfit,
aki két stopposlány társaságában kap vendégszobát az öregektől. Teljes lenne
tehát az idill, de persze mégsem az: nemsokára elkezd nőni a hullák száma, ugyanis
a házaspár nem akármilyen babákat gyárt ám - gyilkos babákat…
Stuart Gordon a váratlan
sikert aratott „Re-animátor” után a nyolcvanas évek második felében is
megmaradt a horror műfajánál. A „Dolls” jó film is lehetett volna, de amíg
Gordon leghíresebb műve eredeti ötletekkel volt tele, és mert kockázatot
vállalni, addig a „Dolls” inkább a nyolcvanas évekre jellemző blődséghullámba
illeszkedik. Árulkodó lehet Charles Band neve is a stáblistán, akiről
tudvalevő, hogy élete nagy részében minimális költségvetésű zöldségeket
gyártott horror címen, különös érzékenységgel arra, hogy minél többször aranyos
kis kabalababák gyilkolásszanak. Karakterek, történet, forgatókönyv, alakítások
mind-mind takaréklángon vannak ezekben a futószalag-termékekben, hogy a borzalmasan
papirosízű dialógusokról már ne is beszéljek. Azt hiszem, utóbbi két mondattal
már majdnem mindent el is mondtam a „Dolls”-ról.
A „Dolls”-ban ugyanis szinte
minden másodosztályú: a színészek - az idős házaspárt játszó Hilary Mason („Ne
nézz vissza”) és Guy Rolfe kivételével - gyenguskák, a szkript már-már
láthatatlan, és végeredményben egy szimpla slasher jó sok gyermekdedséggel.
Szinte minden kitalálható, első látásra lehet tudni, hogy kik fognak
elhalálozni (természetesen a hétéves pöttöm lánykának semmi baja nem esik,
körülbelül tíz évvel idősebb kolléganőjét viszont jól szétszabdalják, hiába, ő
már olyan korú volt, hogy látványos halált halhatott egy amerikai filmben).
Majdnem mindenki logikátlanul viselkedik, az apa például egy holttestet látva
nem a házinénit és bácsit keresné, hogy hol a telefon satöbbi, hanem elkezdi
hajkurászni azt, aki szerinte a gyilkos, egy dundi fickót, aki zömében ostoba,
kisiskolás dialógusokból próbál kikászálódni, és akiről lerí, hogy egy három
mankóval járó, szívbeteg, szárnyaitól megfosztott légynek sem tudna ártani. A kettesszámú
stoppoló leányzó halálra rémül barátnője eltűnésén, de azért a magnót
bekapcsolva hagyja, hadd bömböljön. Egy vadidegen helyen éjszaka barátnőnk
eltűnik, mi rémülten toporgunk a szobában egyedül, de a zene azért üvöltsön -
milyen logikus, ugye?
Repkednek a futószalagról
áradó klisék is, állandó (és unalmas) a villámlás, van gyermeket utáló gonosz
mostohaanya… nem is folytatom. Illetve mégis. A mostohaanyáról még annyit, hogy
úgy akar átugrani néhány babát a földön, hogy abszolút előre nem látható módon
még a másfél méterre lévő üvegablakon is sikerül átesnie. Gratuláljunk neki
ezért (vagy inkább annak az eszementnek, aki ezt a jelenetet így írta meg).
Ami a csodás, hogy két
pozitívumot még így is meg tudok említeni. Gordon rendezése rendben van,
hibátlanul vezényli le ezt a bugyutizmust, bár nem hiszem, hogy túl sok öröme
telt benne. A másik pozitívum a babák mozgása, ami a tűrhető effekteknek
köszönhetően egész profin sikerült. Ja, és van még egy harmadik pozitívum is:
az egész film csak 74 percig tart, így a szenvedés nem tart soká.
Összességében elmondható,
hogy a „Dolls” című tömegterméken talán csak a tízévesek ijednének meg, a
többieknek inkább „A pokol ingája” című 1991-es darabot ajánlom Gordon és Band
kettősétől.
Végeredmény: Effektek, rendezés - rendben, a többi, hát...
A film: 3
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése