Dead & Buried (1981)
Isten hozta a kis
tengerparti városkában, Potters Bluff-ban, Kedves Átutazó! Ha Ön nagy
hátizsákjával csak át akarja autóstoppolni magát városunkon, avagy éppen nálunk
köt ki a hajójával, és meg szeretne pihenni (és jól berúgni), esetleg a parton
szeretne fotózni, akkor érezze magát otthon! Mi, a városka lakói mindenben
támogatjuk. Szívesen felvesszük autónkba, útmutatást, szállást adunk… és még
valamit. Leütjük, belecsavarjuk egy halászhálóba és felgyújtjuk. Egy nagy
kődarabbal szétzúzzuk az arcát. De a maradék félszemét is kiszúrjuk egy
irgalmatlanul nagy injekciós tűvel. Tessék választani! És egyet soha ne
felejtsen el, Kedves Átutazó, ha villan a vaku, tessék mosolyogni!
Ronald Shusett, Dan
O’Bannon? Bizony, az „Alien” első részének átütő sikere után ez a páros követte
el ezt a zseniális kisvárosi horrort, amely az utolsó másodpercekig tartogat
meglepetéseket. Rendkívül jól megírt a forgatókönyv, bizony a film megtekintése
után sokáig törhetjük a fejünket, hogy ki, mikor, hogyan, mielőtt, esetleg már
azelőtt, vagy csak utána? A szerencsétlen átutazók halála ügyében nyomozó
seriffet James Farentino játssza, és különösen azon jeleneteiben brillírozik,
amikor rádöbben, hogy mi folyik szeretett városában. Feleségét, Janet-et Melody
Anderson alakítja (őt sajnos később csak tévésorozatokban láthattuk viszont),
és hozzá fűződik a film legszívfájdítóbb képsora. Remekel a preparátort játszó
Jack Albertson is, aki a szó szoros értelmében ezzel a filmmel szállt a sírba,
az utómunkálatok alatt hunyt el.
A „Dead & Buried” azon
horrorfilmek közé tartozik, amelyek egyszerre nyújtanak vizuális élményt (a
remek maszkmesteri munka és Stan Winston speciális effektusai révén), és alapos
tűnődnivalót az agynak. Összefoglalva: egy intelligens horrorfilm, melyben
azért vannak vérfagyasztó halálesetek is. Elég durva például az a jelenet,
amikor egyik delikvensünk orrába csöveket dugnak, és e csöveken át savat pumpálnak
az arcába, csöpögős-fortyogós végeredménnyel. A leghírhedtebb képsor egy kedves
nővérkéhez fűződik, aki egy ormótlan injekciós tűt állít bele egy fekvőbeteg
szemébe; ezt a jelenetet egyébként kedvtelve vagdossák ki a cenzorok a filmből.
Gary Sherman rendező ugyanakkor sok energiát fordít az emberi dráma
bemutatására is, és a befejezéskor ezt a drámát vegyíti egy mindenkit (nézőt,
főszereplőt) egyaránt érintő hidegzuhannyal.
A dvd a Blue Underground
speciális, duplalemezes, sorszámozott kiadása. A kép néhol elég szemcsés, a
hangsávok között mindenfélét találhatunk, a bónuszlemezen pedig három doku és
képgaléria van. Felirat újfent nuku, viszont ezért kárpótol a szépen
kihajtogatható dvd-tok, valamint a jelenetválasztó lapocska hátoldalán egy
mutatós keleti filmplakát. Az első lemezen van még háromféle audiokommentár és
egy rakás előzetes.
Végeredmény: Egy kedves kisváros kedves lakókkal egy kedvesnek azért nem mondható, de annál zseniálisabb horrorfilmben
A film: 10
pont
A dvd: 9,5
pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése