Death Carries a Cane/Passi di danza su
una lama di rasoio (1973)
Kitty (Susan Scott) éppen
szívszerelme (Robert Hoffmann) érkezésére vár egy kilátóban, ezért pillanatnyi
unalmában úgy dönt, hogy egy fizetős teleszkóppal szétnéz a városban. Amit
észrevesz, elég ijesztő: egy fekete ruhás, fekete kalapos illető jól láthatóan
agyonszurkál egy nőt egy lakás ablakában. Éppen jön ki a házból, és
felismerhetővé válna az arca, amikor a teleszkóp jelzi, hogy elég a műsorból,
és be kellene dobni egy kis aprót a matiné folytatásához. Talán mondanom sem
kell, amikor a világ újra megnyílik a szemtanú-hölgy előtt, addigra a
gyilkosnak már csak a hűlt helyét távcsövezi. Irány a rendőrség, de előtte
találkozó a nagy szerelemmel, akit később a nyomozást vezető felügyelő (George
Martin) jól meggyanúsít a csúnya tett elkövetésével (mondván a gyilkos biceg,
és a friss gyanúsított is). Természetesen akadnak más szemtanúk is, akiknek
(hogy azért a gyilkosságok száma ne ragadjon le egynél) meg kell halniuk, és
ezt meg is teszik; gyilkosunk előszeretettel zörög, kopog botjával áldozatai
portáján, aztán amikor azok épp megnyugszanak, hogy minden oké, a kampós
sétapálcával nyakon ragadja őket, és egy kifent borotvával elnyisszantja a
torkukat (mindezt megelőzően a pengét a szemünk előtt le is teszteli egy
papírdarabon). A jobb sorsra érdemes áldozatok között szerepel egy fiatal nő,
egy idős hölgy és egy bajuszos úriember, aki utolsó vacsoráját már nem tudja
befejezni a nyaka kettéválása okán. Vajon ki lehet a gyilkos?
Egy szűk másfél órán belül
megkapjuk a választ, addig azonban, a giallók hagyományait követve jó néhány
véres, illetve erotikus jelenetet (és jelen esetben sok logikai hibát) hagyunk
magunk mögött. A „Death Carries a Cane” is tulajdonképpen egy stílusgyakorlat,
ahol a gondosan elnyújtott gyilokjelenetek, gyönyörű nők lenge ruhácskában
(néhányan nélküle) jelentik a film lényegét, nem a történet megoldása. Ez
utóbbi végeredményben egyszerű: végy egy szereplőt, aki jelen volt ugyan a
vásznon, de keveset, kerekíts köré egy kis múltbéli történetet arról, hogy
miért pipult be és indult pengés körútra, végül hőseink jöjjenek rá mindenre,
lehetőleg úgy, hogy mindeközben a hősnő jó nagy veszélybe kerüljön.
Maurizio Pradeaux rendező e
mintára hagyatkozva aránylag élvezhető filmet dobott össze: a gyilkosságok
véresek, és a gyenge képminőségben betoldott jelenetekkel most már teljesek is;
a főhősnő és újságíró barátnője pedig számos erotikus perccel gazdagítja a
művet. A probléma az, hogy a „Death Carries a Cane” semmi extrát nem nyújt.
Semmiből (operatőri munka, zene, alakítások) sem a legrosszabbat, de messze a
legjobbat sem. A giallók szerelmeseinek ajánlott, mert minden bele van sűrítve,
ami kell, de ha választani kellene, hogy „Az ördögűző/Sóhajok/Aliens/The
Thing/The Beyond” stb. huszonötödször, vagy a „Death Carries a Cane” először,
én az előbbire szavaznék.
A dvd képminősége elég
pocsék, szemcsés, bár a borítón a kiadó kézzel-lábbal védekezik ezügyben,
felemlegetve a film fölöttébb ritka voltát. A legnagyobb pozitívum: a dvd tokja
gyönyörű; olyan, mint egy könyv, tehát mesésen mutat a polcon. Extrák: trailer,
képgaléria és egy alternatív olasz kezdés (mivel a lemez német kiadás német
címmel), melyben újra végigélvezhetjük, hogy az ominózus teleszkóppal két fazon
idétlenkedik.
Végeredmény: Átlagos giallo a szokásos körítéssel
A film: 5
pont
A dvd: 6,
5 pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése